“Problemet er meget specifikt” siger Leclerc
Lige nu læser andre
Mystisk problem plager Ferrari i høj fart
Et problem i Ferraris SF-25 har skabt hovedbrud for Charles Leclerc, og nu peger alt på et svagt punkt
Leclercs kvalifikationsproblemer har en skjult årsag
Efter en skuffende kvalifikation på Silverstone, hvor Leclerc kun kvalificerede sig som nummer seks, lød der en vred opsang over teamradioen. Men da pulsen havde lagt sig, afslørede monegaskeren, at hans præstation ikke kun skyldtes fejl bag rattet:
Problemet er meget specifikt. Det handler ikke om balance eller greb, men noget mærkeligt i bilen, især i højfartssving,” sagde Leclerc kryptisk. “Jeg kan ikke sige mere.
Leclerc understregede, at problemet kun opstår, når han presser bilen til det yderste, som i kvalifikationen, og ikke i løbstempo. Det rammer især på baner som Silverstone, hvor højfartssektioner som Maggots og Becketts er afgørende.
Læs også
Fred Vasseur kender fejlen
Ifølge Motorsport.com skyldes problemet Ferraris power steering-system. Systemet, som hjælper kørerne med at styre under høje G-påvirkninger, virker ikke optimalt, når der virkelig skal presses igennem i hurtige sektioner.
Det gør det sværere for køreren at få den præcise feedback, som er afgørende for selvtillid og stabilitet, og dermed for at sætte de hurtigste tider.
Teamchef Fred Vasseur ville ikke bekræfte noget, men indrømmede dog:
Det er rigtigt, vi kæmper med noget. Det kan løses, men jeg siger ikke hvad det er.
Lewis Hamilton, som ikke blev påvirket af problemet denne gang, har tidligere også oplevet udfordringer med bilens feedback i høj fart, dog uden at det blev konkretiseret yderligere.
Ikke første gang det volder problemer
Flere førere har tidligere haft lignende frustrationer. Sebastian Vettel klagede i sin Aston Martin-tid over mangel på føling, og Fernando Alonso har i årevis jagtet det perfekte styre-feedback.
Leclerc håber, at kommende opgraderinger kan rette op på problemet:
Vi har nogle opdateringer på vej, som bør løse nogle specifikke problemer. Det burde hjælpe os nogle steder. Det er bare ærgerligt.
Spørgsmålet er nu, om Ferrari når at rette op på styringsproblemerne før de næste højfartsbaner, for ellers kan det koste dyrt i kampen om topplaceringerne.