Forside Formel 1 Skjult radioklip får eksperter til at måbe: Han var advaret...

Skjult radioklip får eksperter til at måbe: Han var advaret før løbet

Skjult radioklip får eksperter til at måbe: Han var advaret før løbet
Shutterstock

Mesterskabet er fuldstændigt åbent med 2 løb tilbage…

Lige nu læser andre

Formel 1 skaber ofte drama både på banen og efter målflaget. Mange fans når dårligt at få pulsen ned, før nye historier vælter frem.

Det gælder især i weekender hvor et hold ender i problemer med reglerne, for så begynder alle at kigge på detaljerne og på de beslutninger der blev taget undervejs.

Det var præcis den situation der opstod efter løbet i Las Vegas. To timer efter afslutningen stod det klart at McLaren var blevet diskvalificeret.

Det sendte chok gennem sporten og gav anledning til en gennemgang af teamets kommunikation og data.

Analytikere fra Viaplay fandt hurtigt tegn på at problemerne havde vist sig tidligt.

Læs også

Advarslen kom allerede før start

Gennemgangen af Norris radiobeskeder afslørede at han på formatierunden fik en tydelig melding om at han ikke måtte tage fuld fart gennem en hurtig svingkombination.

Det skyldtes risikoen for at bilen ville ramme asfalten for hårdt. Eksperterne forklarer at den træplade som sidder under bilen fungerer som en målestok for bilens højde efter løbet. Hvis pladen slides for meget, er bilen sat for lavt og dermed ulovlig.

Ingeniør Ernest Knoors forklarede det sådan at “den plade sidder der for at man efter løbet kan måle hvor meget den er slidt”.

Han uddyber at det ikke er muligt at måle bilens højde præcist mens den står stille. Derfor bruger man en plade der slides, så FIA kan vurdere om bilen i praksis har ligget for tæt på banen. I McLarens tilfælde var sliddet større end reglerne tillader.

Under løbet bad teamet Norris om at lette lidt på farten, og flere troede først det handlede om brændstof.

Læs også

Men senere viste det sig at frygten for yderligere slid var årsagen. Eksperten Indy Dontje sagde, ifølge F1Maximaal, at “det gør en stor forskel, for en lavere bil er en hurtigere bil”.

Diskussioner bag kulisserne

Efter løbet ventede journalister længe på McLarens teamchef. Ifølge Viaplay stod holdet i en længere intern dialog, og FIA repræsentanter var forbi garagen.

Reaktionerne hos teamet tydede på at de allerede havde forstået at udfaldet ville blive hårdt. Eksperterne vurderede at holdet havde forsøgt at finde mildere omstændigheder, men der var ingen åbning for at undgå konsekvensen.

Ifølge analyserne tog McLaren et sats for at hente ekstra fart i kampen mod Red Bull. Det gav en fordel på banen men endte med at koste alt efter målstregen.

Situationen viser ifølge eksperterne at holdet presser grænserne for at følge med konkurrenterne i toppen.

Læs også

Ads by MGDK