Noget helt særligt er ved at ske i dansk cykling.
Lige nu læser andre
Det er ikke mange år siden, at dansk cykling blev betragtet som et nichefænomen på den internationale scene.
Et land med stolte traditioner, ja, men uden den kontinuerlige strøm af verdensstjerner, som Belgien, Italien og Frankrig havde haft i årtier.
I dag er billedet et helt andet.
Fra de stejle bjerge i Tour de France til brostenene i Flandern og tempoet i Giro d’Italia præger danske ryttere nu verdens største løb.
De vinder, de fører, og de skaber respekt på et niveau, der får eksperter i udlandet til at spærre øjnene op.
Med Jonas Vingegaard som dobbel Tour-vinder, Mads Pedersen som verdensmester og et kuld af unge profiler, der stormer frem, har dansk cykling bevæget sig ind i sin mest dominerende æra nogensinde.
Læs også
Og det er netop den udvikling, der nu har sat hele cykelverdenen i forundring.
Rekordår på horisonten
Ifølge en opgørelse fra Feltet.dk kan Danmark i 2026 runde et niveau, der aldrig tidligere er set. Dette oplyser Ekstra Bladet.
Hele 30 danske ryttere ventes at køre på WorldTouren, hvilket vil være det højeste antal i historien.
Den tidligere rekord blev sat i 2022 med 27 ryttere, men alt tyder på, at Danmark nu overgår sig selv.
En afgørende faktor er Uno-X’ oprykning til WorldTouren, hvor otte danskere følger med holdet op på sportens fineste trin.
Læs også
“Vi ser nu en bredde, som dansk cykling ikke tidligere har haft. Det er ikke længere kun Vingegaard og Pedersen, der bærer fanen, men en hel generation, der er klar til at konkurrere internationalt,” lyder vurderingen fra Feltet.dk.
Fra talenter til verdensstjerner
I 2026 ventes ryttere som Mattias Skjelmose, Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen og Michael Valgren at være blandt Danmarks etablerede profiler, mens nye navne som Albert Withen Philipsen og Tobias Lund Andresen markerer sig som næste bølge.
Hos Uno-X Mobility stiller otte danskere til start, blandt dem Andreas Kron, Alexander Kamp og Anthon Charmig. Samtidig arbejder Anders Foldager og Asbjørn Hellemose på at forlænge deres kontrakter, hvilket kan bringe antallet helt op på 30.
Et lille land med store resultater
Danmark er i dag nummer to på UCI’s verdensrangliste, kun overgået af Belgien.
Men på trods af forskellen i størrelse og tradition er det nu danskerne, der sætter dagsordenen.
Det lille land med bare seks millioner indbyggere har for alvor gjort sig til en stormagt i cykelsporten.
Læs også
Og hvis udviklingen fortsætter, vil 2026 blive året, hvor Danmark skriver sig ind i historiebøgerne, som nationen, der vendte underdogrollen til global dominans.