De amerikanske giganter er i øjeblikket Barcas hovedsponsor for spillertrøjer, efter at have underskrevet en kontrakt i 2016, der udløber i 2028. Ifølge det spanske medie Sport, indbringer aftalen Barca et minimumsbeløb på 105 millioner euro årligt, op til et maksimum af 169 millioner euro, afhængigt af om forskellige incitamenter opfyldes.
Det rapporteres dog også, at kun 66 millioner euro af dette beløb er relateret til sponsorindtægter. Det skriver Sportbible.
Nu overvejer Barca ifølge Sport at afbryde forbindelserne med et firma, som har været involveret i klubbens trøjer siden 1998.
Det hævdes, at en mulighed er, at de spanske giganter lancerer deres eget mærke af trøjer, hvilket på nuværende tidspunkt siges at være 'den vindende løsning'. Rapporten tilføjer, at Barca ville overveje et partnerskab med en 'stor multinational', der ville fremstille og distribuere trøjerne.
Der er også påstande om, at Puma har tilbudt et fast beløb på 100 millioner euro om året, selvom klubbens præsident Joan Laporta offentligt har nægtet at bekræfte eventuelle forhandlinger med det tyske firma.
Da han talte i februar om aftalen med Nike, fortalte Laporta til det spanske medie RAC1: "Det er på dette tidspunkt, vi ønsker at finde den bedste løsning. Der er tre muligheder: Fortsætte med dem [Nike], acceptere det, som markedet giver os, eller gøre det selv gennem BLM [Barca Licensing & Merchandising]."
Skulle Barca beslutte at gå videre med deres eget firma for deres trøjer fremadrettet, ville de være en af de første kendte eliteklubber til at gøre dette. Hvis trækket ender med at blive en succes, kunne det føre til, at andre klubber følger efter - hvilket derfor potentielt kunne ændre landskabet for trøjesponsorater i fodbold for altid.
På banen er Barca i øjeblikket otte point bag lederne Real Madrid i La Liga med 13 kampe tilbage at spille i Xavis sidste sæson som manager.