Manchester United skifter trøjesponsor

Af: Marcus Dam

|

21/01/2025 14:57

Fodbold
Foto: lev radin / Shutterstock.com bruno sancho
Manchester United vil for en enkelt kamp ændre deres trøjesponsor for at støtte velgørenhed.

Mest læste i dag

Det sker i Premier League-opgøret mod West Ham den 10. maj, hvor det velgørende initiativ (RED) vil pryde forsiden af klubbens ikoniske røde trøjer.

Ændringen er en del af en aftale med klubbens hovedsponsor Snapdragon, som hvert år får mulighed for at udvælge en organisation, der kan få en plads på trøjen i en enkelt kamp.


(RED) pryder trøjerne mod West Ham


Initiativet støtter (RED), en organisation der arbejder for at styrke sundhedssystemer i verdens mest udsatte områder. 

Snapdragon-ejeren Qualcomm Technologies har valgt organisationen som årets modtager og fremhæver eksponeringen som en vigtig del af indsatsen:

"Vi forstår styrken af Manchester Uniteds front-of-shirt placering, og vi kunne ikke tænke os en bedre organisation at fremhæve for de mere end en milliard Manchester United-fans end (RED)," siger Don McGuire fra Qualcomm Incorporated ifølge Daily Mail.

Også Manchester Uniteds kvindehold vil bære (RED)-logoet, når de møder Arsenal den 11. maj. 

De specielle trøjer vil efterfølgende blive sat til salg, hvor overskuddet matches af Bill & Melinda Gates Foundation.


Fodbold for forandring


Siden etableringen i 2006 har (RED) samlet over 785 millioner dollars til bekæmpelse af uligheder i sundhedssystemer. 

Manchester Uniteds administrerende direktør, Omar Berrada, understreger, at fodbold kan være en positiv kraft i verden:

"Vi er stolte af at bruge Manchester Uniteds trøjer til at fortælle historien om det vitale arbejde, som (RED) udfører i kampen mod sundhedsulighed," siger han.

Skiftet af trøjesponsor viser klubbens og sponsorens ambition om at bruge deres globale platform til at gøre en forskel. 

Det er et stærkt eksempel på, hvordan fodbold og velgørenhed kan gå hånd i hånd for at skabe opmærksomhed om vigtige samfundsmæssige udfordringer.