Dagen hvor Michael Schumacher og Ferrari gik for vidt og fik en bøde på 7,5 millioner kroner
Af: Nicolai Busekist
|
12/05/2024 19:05
Mest læste i dag
Først og fremmest skal det nævnes, at så længe der har været hold med to biler i motorsport, har der været teamordrer.
Det er en del af aftalen om at deltage i et løb, at et hold lejlighedsvis vil have brug for at lade en af sine kørere passere den anden, for at køre med om en sejr, en podieplacering eller blot om point. Når alt kommer til alt, tæller hvert point for alle holdene.
Gennem årene har der været masser af teamordrer i Formel 1. De tre mest berygtede eksempler er sandsynligvis Ferrari ved Tysklands Grand Prix i 2010, hvor de beordrede Felipe Massa til at lade Fernando Alonso køre forbi, så han kunne vinde.
Der var også den såkaldte 'multi-21-gate' fra Red Bull ved Malaysias Grand Prix i 2013, hvor Sebastian Vettel ignorerede Red Bulls instruktion om at blive bag Mark Webber - og derefter sagde: "Jeg kørte løb, jeg var hurtigere, jeg overhalede ham, jeg vandt."
I 2018, blev Valtteri Bottas beordret til at give plads til Lewis Hamilton i Rusland på en dag, hvor den finske racerkører ikke havde gjort noget forkert.
Men det løb, der måske tvang teamordrer ind i den bredere offentlige bevidsthed, blev kørt den 12. maj 2002 i Østrig, da Michael Schumacher, Rubens Barrichello og Ferrari løb ind i en storm. Ferrari gjorde intet forkert ved at beordre Barrichello om at lade Schumacher komme forbi, så han kunne sikre sig sin femte sejr ud af seks løb i starten af 2002-sæsonen.
Der var intet i regelbogen, der forhindrede dette, og derfor gjorde Ferrari netop det. Barrichello valgte at gøre det ret tydeligt ved at sænke farten ved udgangen af det sidste sving på den sidste omgang for at lade Schumacher køre forbi.
Den endelige sejrsmargin var kun 0,182 sekunder, da Ferraris Jean Todt og Ross Brawn straks gik i forsvarsposition, mens Barrichello gjorde sit bedste for at se modig ud og Schumacher så temmelig flov ud.
For en kører, der er kendt for at presse grænserne, indså han måske endda, at et så åbenlyst træk var forkert på en dag, hvor Barrichello ville have vundet helt fair.
Næsten før nedkølingsomgangen var overstået, råbte folk op om, at det var en skandale. Mange var vrede over, at Barrichello blev berøvet en sejr, men folk som Ron Dennis fra McLaren - som ikke var fremmed for en lejlighedsvis teamordre - forsvarede trækket.
På podiet trådte Schumacher ned på 2.-pladsen og inviterede Barrichello op på det øverste trin, men dette var kun for showets skyld. Ferrari blev efterfølgende indkaldt til en særlig høring af FIA.
Over en måned senere, hvor Schumacher var på nippet til at vinde sin femte titel, fandt høringen sted i Paris. Her fastslog FIA, at Ferrari faktisk ikke havde brudt nogle regler med teamordren.
Det eneste, der kunne tilskrives Ferrari, var et brud på podiereglerne af Schumacher, da han inviterede Barrichello op på det øverste trin og overrakte ham trofæet.
For det blev der udstedt en bøde på 1 million euro (ca. 7,5 mio. kr.) til Ferrari og de to kørere, hvoraf 500.000 euro (ca. 3,75 mio. kr.) blev betalt med det samme og delt i tre. Resten blev udsat i et år, forudsat at der ikke skete en lignende overtrædelse.