Et næsten glemt kapitel fra Helmut Markos fortid kaster nyt lys over en beslutning, der kunne have ændret Formel 1-historien markant.
Lige nu læser andre
Helmut Marko forbindes i dag uløseligt med Red Bull Racing og har været en central figur i konstruktionens opstigning til toppen af Formel 1.
Rollen som strategisk arkitekt bag både organisationen og deres talentprogram har formet et af sportens mest succesfulde projekter.
Alligevel kunne Markos karriere have fået en markant anderledes drejning, hvis et næsten glemt tilbud fra Ferrari var blevet fuldbyrdet.
I en samtale i podcasten Beyond the Grid løftede den 82-årige østriger sløret for, hvor tæt han i virkeligheden var på at trække i det ikoniske Ferrari-røde.
Et uventet tilbud allerede på skrift
Ugen før det alvorlige uheld ved Clermont-Ferrand i 1972, hvor Marko mistede synet på venstre øje, havde han imponeret Ferrari med sin indsats i et sportsvognsløb. Han startede fra pole position og sluttede som nummer to, hvilket hurtigt udløste en henvendelse fra Maranello.
Læs også
Jeg modtog en tilbud fra F1. Det var allerede aftalt
“Jeg modtog et tilbud fra F1. Det var allerede aftalt,” fortalte Marko i podcasten Beyond the Grid. Da vært Tom Clarkson spurgte, om tilbuddet virkelig kom fra Ferrari, bekræftede Marko uden tøven.
Der var ikke tale om en egentlig kontrakt, men en såkaldt hensigtserklæring, som skulle følges op af et personligt besøg hos Enzo Ferrari.
Ifølge Marko var mødet med den legendariske teamchef en uundgåelig del af processen, før et formelt samarbejde kunne falde på plads.
Muligheden der forsvandt
Planen var, at Marko skulle rejse til Maranello umiddelbart efter det franske Grand Prix.
Læs også
Uheldet satte en brat stopper for disse ambitioner.
Først senere, da han hjalp Niki Lauda i forbindelse med dennes forhandlinger, fik Marko lejlighed til at hilse på Enzo Ferrari personligt.
Ferrari-kapitlet blev aldrig fuldt ud realiseret, selv om det var inden for rækkevidde.
Partnerskabet med Red Bull
Karrieren tog i stedet en ny retning, som viste sig at være skæbnesvanger for moderne Formel 1.
Sammen med Red Bulls medstifter Dietrich Mateschitz lagde Marko grundstenene til et team, der siden har vundet seks dobbelte verdensmesterskaber og etableret et af sportens mest effektive udviklingsprogrammer for unge kørere.
Læs også
Helmut Marko kunne muligvis have været Ferrari-kører. I dag står han i stedet som arkitekten bag Red Bulls æra af dominans, hvilket har sat et lige så markant aftryk på Formel 1-historien.