Husker du skandalerne? Da Mercedes og Pirelli blev taget med fingre i kagedåsen
Af: Marcus Dam
|
18/01/2025 10:57
Mest læste i dag
En hemmelighedsholdt dæk-test efter Spaniens Grand Prix satte ild til paddocken og udløste protester fra rivalerne, der anklagede Mercedes for at bryde reglerne.
Det skriver Racing365.
Problemet og den ulovlige test
Mercedes kæmpede med alvorlige problemer på sine Pirelli-dæk i 2013.
Under Spaniens Grand Prix faldt dækkene fra hinanden, og Lewis Hamilton, der havde kvalificeret sig som nummer to, endte med at blive lappet og sluttede på en skuffende 12. plads.
Efter løbet kontaktede Pirelli Mercedes for at teste nye dæk.
Testen blev gennemført med den aktuelle bil, W04, og både Hamilton og Nico Rosberg som kørere.
Mercedes og Pirelli mente, de havde fået en uofficiel tilladelse fra FIA’s Charlie Whiting, men rivalerne Red Bull og Ferrari så anderledes på sagen.
Red Bulls Christian Horner sagde dengang:
"De har kørt med en aktuel bil, aktuelle kørere og aktuelle dæk. Det er en klar overtrædelse af reglerne."
En skandale med langvarig effekt
Skandalen førte til en officiel klage og en efterfølgende retssag i FIA's tribunal.
Her blev det fastslået, at Mercedes havde overtrådt Artikel 22.4 i reglementet, der forbød testkørsel med aktuelle biler i løbet af sæsonen.
Selvom tribunalet ikke fandt, at Mercedes eller Pirelli havde handlet i ond tro, blev det vurderet, at testen potentielt kunne give Mercedes en unfair sportslig fordel.
Som straf blev holdet udelukket fra årets "young driver test", mens både Mercedes og Pirelli modtog officielle irettesættelser.
Sagen fra 2013 ændrede Formel 1's tilgang til testning.
Fra 2014 blev in-season-testning genindført, men med klare regler og Pirelli som ansvarlig for at rotere testmulighederne mellem holdene.
Mercedes slap forholdsvis let fra skandalen, men episoden står stadig som et eksempel på, hvordan uklare regler og tvivlsomme beslutninger kan udløse drama i motorsportens kongeklasse.