Kevin Magnussen foreslår nyt format til F1-kvalifikation

Af: Nicolai Busekist

|

06/09/2024 08:03

Formel 1
Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
Kevin Magnussen fra Haas er nødt til at springe det kommende Aserbajdsjan Grand Prix over på grund af en straf. Alligevel har han nogle idéer til at forbedre kvalifikationen.

Mest læste i dag

Magnussen foreslår et kvalifikationsformat inspireret af IndyCar, som kunne løse nogle af de trafikale problemer, mens kørerne sætter hurtige tider.

Forud for Italiens Grand Prix blev Magnussen spurgt om problemerne med langsom trafik under Formel 1's kvalifikation. Han blev også spurgt, om serien burde overveje et IndyCar-lignende kvalifikationsformat.

"Visse baner vil altid være vanskelige: Monaco, Østrig og nogle andre steder," sagde Magnussen ifølge PlanetF1.

"Måske ville split-kvalifikation være godt på sådanne baner, som i Monaco. To grupper."

På vej- og gadebaner bruger IndyCar et kvalifikationsformat, der starter med at opdele feltet i to tilfældige grupper. I Formel 1, hvor hvert hold har to kørere, kunne man sende én kører ad gangen i hver gruppe.

En gruppe ad gangen kører for Gruppe 1 og Gruppe 2. Hver gruppe har samme mængde tid på banen, og målet er at reducere feltet til to efterfølgende kombinerede sessioner.

De seks hurtigste kørere fra første gruppe og de seks hurtigste fra anden gruppe går videre til en session kaldet 'Fast 12'.

De kørere, der ikke går videre, får en startplads baseret på deres kvalifikationstid. Gruppe 1-kørere får ulige nummererede startpositioner, mens Gruppe 2-kørere får lige nummererede startpositioner.

Dernæst kommer Fast 12, hvor de seks hurtigste biler fra de to tidligere grupper prøver at sætte en kvalifikationstid, der sikrer dem en plads i Fast Six - den sidste kvalifikationsrunde. I denne finale forsøger de seks hurtigste kørere at sikre pole-position.

I Fast 12 og Fast Six tildeles kørerne startpositioner baseret på deres tid fra pladserne 7-12 og 1-6.

IndyCars kvalifikationsformat sigter mod at reducere trafikale problemer på banen, hvilket er et stort problem i en serie, der ofte har 24 eller flere biler til hvert løb.

I én kvalifikationssession vil der maksimalt være 14 biler på banen ad gangen. Når pole-position skal sikres, er der kun seks kørere på banen, hvilket giver rigelig plads til at sætte hurtige tider.

I Formel 1 kunne feltet opdeles i to grupper af 10 biler, hvor de hurtigste fem går videre til det næste stadie. De fem hurtigste fra denne fase går videre til sidste runde.

Ved at forhindre, at flere end 10 biler er på banen samtidig, kan Formel 1 mindske de trafikale problemer, hvor langsomme kørere ofte forstyrrer de hurtigere kørere.

Magnussen oplevede dette format i 2021, da han kom til Arrow McLaren SP for at erstatte den skadede Felix Rosenqvist i Road America.

Han mener dog, at der er andre løsninger, der også kan hjælpe med at løse problemerne i Formel 1-kvalifikationen.

"Jeg tror, det ville hjælpe meget at have flere oplysninger på vores display - med al den tid og GPS, vi har," sagde Magnussen.

“Integrer det bedre i displayet, så vi ikke er afhængige af vores løbsingeniør, men kan tage det i egne hænder."

"Jeg tror, at det at have mere timing og visuelle oplysninger om, hvorvidt biler er på et push-lap, eller om bilen bagved er på en langsom omgang, ville være nyttigt."