Af: Jesper Bengtson
|
29/11/2024 13:46
Mest læste i dag
Formel 1-kørerne kan ånde lettet op i år, når de sætter sig bag rattet i Qatar.
Sidste år var løbet nærmest en overlevelsestur med ekstrem varme og luftfugtighed, der pressede både krop og sind til det yderste.
Logan Sargeant måtte udgå med et ildebefindende, og Esteban Ocon kastede op i sin hjelm efter 15 omgange. Det var så voldsomt, at der holdt en ambulance klar, mens kørerne gav interviews.
I år ser det dog ud til at blive helt anderledes. Det faktum, at banen køres i november i stedet for oktober, betyder, at temperaturen vil være mindre ekstrem.
Termometeret viser 19-23 grader, og der er endda lidt vind.
Over for Ekstra Bladet lægger Kevin Magnussen ikke skjul på, hvor stor en forskel temperaturen gør. Han kalder varmen for 'det hårdeste i Formel 1' og påpeger, at det er svært at forberede sig på:
"Du kan være nok så fit. Men du kan ikke træne dig til varmen. Man sidder stille i en sauna, og alligevel bliver du udmattet af varmen. Nogle mennesker håndterer det bedre end andre. Som skandinav er det ikke min styrke," siger han og fortsætter:
"Jeg har set på, om det kunne gøres anderledes. Men det lader til at tage måneder, og det er praktisk umuligt. For at træne dig til varmen, skal du blive i varmen hele tiden. Og det kan vi ikke."
Selvom varmen er blevet mere human, er banen i Qatar stadig hård – især for nakken.
Og selvom sidste års problemer med skarpe kerbs, der skar i dækkene, er løst, skal kørerne stadig være opmærksomme på dækslid.
Som i fjor er det en sprintweekend, så der er pres på fra start. Hos Haas springer Nico Hülkenberg mediedagen over, da han er småsyg.
Teamet håber, at han er klar til løbet, men med mildere temperaturer er der i hvert fald én ting mindre at bekymre sig om denne gang.
Fodbold
Tennis