Kevin Magnussen med 'kontroversiel' udtalelse om Formel 1-regelændring
Af: Nicolai Busekist
|
19/08/2024 07:20
Mest læste i dag
Kevin Magnussen er uden et sæde efter denne sæsons Formel 1 og er en af flere, der forsøger at sikre sin fremtid. Haas-køreren bliver erstattet af franskmanden Esteban Ocon, da holdet får et helt nyt lineup for tredje gang på fire år.
Kevin Magnussens comeback med Haas gav ikke de forventede resultater. Kun en overraskende pole-position ved Brasiliens Grand Prix i 2022 og en placering som nummer fem ved Bahrain Grand Prix samme år har overrasket.
Magnussen har også i øjeblikket 10 strafpoint på sin FIA Superlicens, hvilket betyder, at to point mere kan udløse en automatisk karantæne på et enkelt løb.
Da muligheden for at sikre sig et sæde i F1-feltet til næste år bliver mindre, kan Magnussen overveje et skifte til andre motorsportsklasser, da han tidligere har kørt i IMSA SportsCar Championship og Le Mans.
I en samtale med Motorsport.nl udtalte danskeren, at F1 måske tager en drejning til det værre, når de nye regler træder i kraft.
Kevin Magnussen udtaler sig om fremtidige F1-ændringer
F1 indfører en ny kombination af chassis- og motorregler i 2026, hvilket vil kræve en betydelig revision af aerodynamikken. Reglementet er designet til at give bedre race og samtidig bringe feltet tættere sammen, uden at et enkelt hold dominerer som tidligere.
Mens Magnussen overvejer sin fremtid i motorsport, har han givet en tidlig vurdering af, hvordan de nye regler kan komme til at påvirke F1.
"F1 forbliver motorsportens højeste niveau. Alle vil blive her så længe som muligt. Men måske bliver det anderledes efter 2026," sagde Magnussen.
Ankomsten af 2026-reglerne vil være den seneste ændring i F1 siden det markante skift i 2022. Kørerne vil have to tilstande: X-mode til lav modstand på langsiderne og Y-mode til bedre sving, som begge kan aktiveres under race.
Bilerne vil også have en helt ny motorspecifikation, der kommer til at byde på øget elektrisk output fra MGU-K, der stiger fra 120 kilowatt til 350 kilowatt. Derudover kan kørerne aktivere en unavngivet 'push to pass'-funktion, som skal hjælpe med overhaling.
Ændringerne har ført til kritik fra hold, herunder Red Bull, som mener, at balancen mellem batteri og forbrændingsmotor kan give problemer for kørerne.
Den endelige godkendelse af reguleringerne er blevet forsinket fra juni til oktober, ligesom der er sat en fast deadline til januar 2025, hvor alle holdene forventes at begynde arbejdet på deres biler til 2026.