Forside Formel 1 Når fart møder penge: De 10 største sponsoraftaler i F1

Når fart møder penge: De 10 største sponsoraftaler i F1

f1, rolex
Nufa Qaiesz / Shutterstock.com

Formel 1 handler ikke kun om fart og ingeniørkunst – sporten er også en af verdens mest værdifulde reklameplatforme.

Med en voksende fanskare, global tilstedeværelse og næsten året-rundt eksponering tiltrækker F1 enorme sponsorinvesteringer.

For brands er det en chance for at blive forbundet med glamour, teknologi og prestige.

Fra luksusurmagere og energigiganter til bettingplatforme og teknologivirksomheder – her er de ti største sponsorer i Formel 1 lige nu, målt på deres årlige bidrag.

Lige nu læser andre

Formel 1 handler ikke kun om fart og ingeniørkunst – sporten er også en af verdens mest værdifulde reklameplatforme.

Med en voksende fanskare, global tilstedeværelse og næsten året-rundt eksponering tiltrækker F1 enorme sponsorinvesteringer.

For brands er det en chance for at blive forbundet med glamour, teknologi og prestige.

Fra luksusurmagere og energigiganter til bettingplatforme og teknologivirksomheder – her er de ti største sponsorer i Formel 1 lige nu, målt på deres årlige bidrag.

10. Bybit – £31,6 mio.

Kryptobørsen Bybit er en af Red Bull Racings nøglepartnere. Logoet pryder både biler og kørerudstyr, og engagementet afspejler Formel 1’s appel til et ungt og teknologibevidst publikum.

9. DHL – £33,2 mio.

Læs også

Som officiel logistikpartner håndterer DHL det enorme transportapparat, der holder Formel 1 kørende verden rundt. Brandet har været en fast del af sporten i over ti år og er desuden sponsor for priser som ”Fastest Pit Stop”.

8. Rolex – £35,6 mio.

Rolex har siden 2013 været F1’s officielle tidsmåler. Urene og logoet er synlige overalt på banerne og i tv-grafikken. Partnerskabet forbinder sportens præcision med urværkets tradition.

7. Heineken – £39,5 mio.

Heineken er global ølpartner for F1 og sponsor på flere Grand Prix-løb, bl.a. i Miami og Mexico. Kampagnen ”When You Drive, Never Drink” er en central del af samarbejdet, som kombinerer markedsføring med budskabet om ansvarlig nydelse.

6. Stake – £39,5 mio.

Betting- og kryptoplatformen Stake står bag navnesponsoratet af Stake F1 Team (tidligere Alfa Romeo). Med sine markante logoer har Stake sikret sig en af de mest opsigtsvækkende aftaler i nyere F1-historie.

5. Petronas – £55,3 mio.

Den malaysiske olie- og gasvirksomhed Petronas har i mere end et årti været tæt knyttet til Mercedes. Partnerskabet omfatter udvikling af brændstoffer og smøremidler og har været afgørende for holdets dominans i hybridæraen.

4. Aramco – £59,3 mio.

Læs også

Saudi-Arabiens Aramco er både global partner for Formel 1 og titelsponsor hos Aston Martin. Brandet er synligt på biler, kørertøj og baneskilte og markerer sportens voksende kommercielle fokus i Mellemøsten.

3. HP – £71,1 mio.

HP trådte ind i Formel 1 som Ferraris titelsponsor under Miami Grand Prix i 2024. Teamet bærer nu det officielle navn Scuderia Ferrari HP, hvilket markerer en stærk genkomst for HP i motorsportens absolutte topklasse.

2. Oracle – £71,1 mio.

Amerikanske Oracle er hovedsponsor og teknologipartner for Red Bull Racing. Virksomheden leverer cloud-baserede løsninger, der hjælper med at optimere alt fra strategi til bilens performance. Officielt hedder holdet nu Oracle Red Bull Racing.

1. LVMH – £86 mio.

Luksuskonglomeratet LVMH underskrev i 2025 en tiårig aftale med Formel 1 til en værdi af ca. £86 mio. årligt – den største i sportens historie. Aftalen dækker alt fra tidtagning med TAG Heuer til champagneseremonier med Moët & Chandon og trofædesign af Louis Vuitton. Det er det mest omfattende luksuspartnerskab, Formel 1 nogensinde har set.

Ads by MGDK