Toto Wolff insisterer på, at Mercedes er 'åbensindet' over for muligheden for at levere motorenheder til Alpine fra 2026.
Alpines moderselskab Renault overvejer i øjeblikket at lukke sin fabrik i Viry til fordel for at indgå en aftale med et andet hold, hvilket med stor sandsynlighed kommer til at være Mercedes.
De nuværende motorer er låst indtil 2025, da de nye kraftenheder, der indeholder forbedrede elektriske systemer, træder i kraft fra 2026.
Renault-enheden i Alpine er kendt for at være dårligere end de andre enheder i feltet, og holdet er ude af stand til at foretage performance-relaterede opgraderinger på kraftenheden. Det er naturligvis et stort problem for et hold, der gerne vil være mere konkurrencedygtigt.
Da det var Lotus i 2015, kørte Enstone-teamet, som blev til Alpine, med motorer fra Mercedes High Performance Powertrains (HPP). Her er det også værd at nævne, at HPP står til at miste Aston Martin til Honda i 2026.
Wolff åben for idéen om, at Alpine kan komme til at erstatte Aston, men han føler dog også, at den nuværende situation er 'kompliceret'.
"Det er en kompliceret situation, da vi godt kan lide tanken om at erstatte Aston Martin med et andet hold på grund af den rene læring, vi får," sagde Wolff ifølge RacingNews365.
"Jeg tror, vi er opstillet som en organisation, hvor jo flere kraftenheder vi leverer, jo bedre er det med hensyn til at accelerere nogle af udviklingerne eller pålideligheden. Så det er, hvor vi står."
"Det er ikke kommet længere end til udveksling af meninger og undersøgende diskussioner. Alpine skal træffe en beslutning om, hvorvidt de vil fortsætte med deres Formel 1-motorprogram eller ej."
"Først når de har truffet den strategiske beslutning, vil vi dykke ned i vores aftaler, men vi er åbensindede, og det har vi fortalt dem."
Da han blev spurgt, om han forventede en beslutning inden den forestående sommerpause, tilføjede Wolff, at det gør han ikke. Han mener, at det er en 'alt for kompliceret og langvarig beslutning for Alpine at træffe'.