Valtteri Bottas afslører: På dette punkt er cykling bedre end Formel 1

Af: Nicolai Busekist

|

22/08/2024 11:08

Formel 1
Foto: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images
Foto: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images
Formel 1-kører har afsløret, at der er et særligt punkt, hvor han bedre kan lide cykling end Formel 1.

Mest læste i dag

Formel 1-køreren Valtteri Bottas nyder livet på to hjul - han deltager i forskellige løb og cykler i øjeblikket rundt i Montenegro med sin partner Tiffany Cromwell, der er professionel cykelrytter for Canyon-SRAM.

Den finske racerkører siger, at cykling er en 'mere retfærdig' sport, da den er mindre afhængig af det bedste udstyr for at vinde løb.

Bottas har deltaget i adskillige cykelløb, herunder Gralloch i Skotland, og deler regelmæssigt sine ture på Strava. Han er også blevet set støtte Cromwell ved løb som Flandern Rundt, hvor han hjælper med flasker, når han ikke kører Formel 1-løb.

I en samtale med Pitlane Life Lessons Podcast talte Bottas om at finde cykelløb 'forfriskende', da der er mindre behov for at have den hurtigste cykel for at vinde.

"Det er derfor, jeg kan lide cykling, fordi det er det modsatte," sagde han.

"Du, som menneske, er motoren - du er maskinen. Og ja, maskineri spiller stadig en rolle, men det er derfor, jeg elsker at deltage i de begivenheder og udfordre mig selv. Jeg føler, at ved startlinjen har stort set alle - mere eller mindre - de samme chancer for at vinde eller klare sig godt."

"Så for mig er det virkelig forfriskende, fordi - som du nævnte - i Formel 1 har du brug for bilen og du har brug for holdet, hvis du vil have succes. Det er ikke en retfærdig sport - det er helt sikkert. Så jeg føler, at cykling helt klart nogle gange er mere retfærdig. Men for mig er det næsten som en balancefaktor. Det er derfor, jeg kan lide det."

Hans kommentarer kom som svar til værten, den tidligere McLaren-mekaniker Marc Priestly, der forklarede, hvordan han havde fået at vide af person, der arbejdede hos Jaguars F1-hold, men skiftede til British Cycling, at 'F1 er 90 procent bilen og 10 procent køreren', mens cykling 'er næsten det modsatte'.

Og mens han er mindre stresset over behovet for at have det hurtigste udstyr, når han cykler, kan han bestemt nyde at eje en temmelig hurtig cykel. Det sås ved Monaco Grand Prix, hvor han cyklede på en dengang uudgivet Canyon Aeroad. Det er ikke et dårligt liv at være ambassadør for Canyon og SRAM i sin fritid.

Han er også kendt for at varme op til et stort F1-løb ved at cykle til banen, hans tur forud for løbet i Melbourne fangede opmærksomheden hos de mange følgere, han har på Strava.