Med kun lidt over en time tilbage i sæsonens sidste langdistancerace, WEC, i Bahrain - også kendt som Le Mans-serien - lå Toyotas hypercar #8 GR010 HYBRID med Sébastien Buemi bag rattet på tiendepladsen og pointmæssigt langt fra både sejr og drømmen om et potentielt verdensmesterskab.
Men efter en helt forrygende slutspurt af den heroisk figtende Toyota-kører lykkedes det at kæmpe sig op i feltet og indtage andenpladsen inden sit sidste pitstop.
Det var dog stadig ikke nok for at vinde VM-titlen.
Med lidt over en halv time tilbage af løbet og dermed også af sæsonen lykkedes det Sébastien Buemi at overhale den førende Porsche #5 og lægge sig i spidsen.
Føringen blev herefter langsomt udbygget, og Toyota #8 kunne køre over målstregen 27,539 sekunder foran nærmeste forfølger til sin anden sejr i sæsonen til stor glæde hos TOYOTA GAZOO Racing.
Sådan skriver Toyota selv i en pressemeddelelse, som redaktionen har fået tilsendt.
Teamet kunne nemlig dermed høste i alt 39 point - 12 point flere end Porsche, der ellers førte med 10 point inden sæsonens sidste løb.
Og dermed sikrede TOYOTA GAZOO Racing sig verdensmesterskabet for konstruktører i Le Mans-serien med næsten mindst mulig margin - i alt 190 point over for Porsches 188 point.
"Det er vanvittigt at tænke på, at vi vandt løbet, når man tænker på, hvordan det på et tidspunkt så ud. Mod alle odds, med problemer, straffe og uheld er det en fantastisk følelse for teamet at vinde verdensmesterskabet. Det var vores mål her, og vi har nået det takket være en strålende indsats fra holdet. Jeg er så glad på hele holdets vegne," siger en af de nykårede verdensmestre, Sebastién Buemi.