Forside Formel 1 Nyt storhold i Formel 1 fra 2026

Nyt storhold i Formel 1 fra 2026

Røde startlys i racerkredsløb
Shutterstock.com

Nu har de under ét år til at få deres første bil klar til sæsonstart i Australien i 2026

Lige nu læser andre

Cadillac går efter stjernerne

Cadillac har fået grønt lys til at træde ind i Formel 1 fra 2026, og ambitionerne er tårnhøje. Med en organisation inspireret af NASA og hovedsæde i USA skal General Motors’ luksusmærke opbygge et komplet F1-hold fra bunden, på rekordtid.

Fra nul til F1 på under to år

Efter 767 dages godkendelsesproces fik Cadillac i 2024 endelig bekræftet sin adgang til Formel 1-feltet. Nu har de under ét år til at få deres første bil klar til sæsonstart i Australien i 2026. Og det er en kæmpe operation, som allerede beskæftiger 600 medarbejdere fordelt mellem Silverstone i England og Fishers, Indianapolis, hvor det permanente hovedkvarter bygges.

Vi har immobile deadlines. Det her føles nogle gange som Apollo-missionen, siger projektets ledende figur, Graeme Lowdon, tidligere teamchef for Marussia F1.

NASA som forbillede

Lowdon forklarer, at teamet bevidst har valgt en flad ledelsesstruktur, inspireret af NASAs måde at organisere sine måneprojekter på. Det handler om at sikre direkte samarbejde mellem ingeniører på tværs af USA og Storbritannien, uden at information skal op og ned gennem hierarkier.

Læs også

Vi kalder det ‘mission control’, ikke ‘command and control’, forklarer Lowdon.

Stor amerikansk satsning

Mens Silverstone fungerer som teknisk knudepunkt og logistikcenter, bliver den egentlige produktion på sigt flyttet til USA. Her bygger Cadillac en specialdesignet fabrik i Fishers og trækker på USA’s højtudviklede ingeniørmiljø, herunder erfaring fra luftfart og avanceret bilindustri.

Der er en opfattelse af, at F1 kun kan foregå i Europa. Men amerikanerne har sendt mennesker til månen, selvfølgelig kan de bygge en F1-bil, siger Lowdon med et smil.

General Motors og TWG i ryggen

Cadillac-projektet støttes økonomisk og strategisk af General Motors og sportskonglomeratet TWG, hvilket giver solid finansiel og organisatorisk rygdækning. Det forventes, at kombinationen af europæisk F1-ekspertise og amerikansk teknologi og kapital kan blive en stærk cocktail.

Hvem skal køre bilen?

Spørgsmålet om, hvem der skal sidde bag rattet, er stadig ubesvaret. Rygterne peger på tidligere Mercedes-reserve Valtteri Bottas og tidligere Red Bull-kører Sergio Perez, men Lowdon er ikke klar til at bekræfte noget.

Vi har et godt overblik over markedet, men vi er stadig et stykke fra at tage den beslutning. Erfaring vil være en stor fordel, siger han.

Læs også

Ads by MGDK