Ud ad til virker han fuldstændig uinteresseret.
Lige nu læser andre
F1-guruen Adrian Newey nægter at blive fanget i 2025-sæsonens problemer og fokuserer i stedet benhårdt på Aston Martins 2026-projekt. Det frustrerer flere, men er helt efter planen.
Mens Aston Martin kæmper for relevans i midterfeltet i 2025-sæsonen, sidder en af sportens største tekniske hjerner og arbejder målrettet på fremtiden, og kun fremtiden.
Adrian Newey har nærmest været usynlig siden sin ankomst i marts, men dukkede kortvarigt op på Silverstone, med skitsebog i hånden, under det britiske Grand Prix.
Men han har intet ønske om at pille ved den nuværende AMR25. Det bekræfter Fernando Alonso med et glimt i øjet:
Læs også
Hver gang vi spørger ham om noget med årets bil, rejser han sig og går ind i et andet kontor. Han er allerede i 2026-mode,” sagde Alonso til DAZN.
Et kendt mønster for Newey
Det er ikke første gang, Adrian Newey vælger at holde sig ude af et eksisterende projekt.
Da han kom til Williams i begyndelsen af 90’erne, nægtede han at videreudvikle på FW13, og gik i stedet direkte i gang med at forme den legendariske FW14.
Det samme skete hos McLaren og senere Red Bull. Han vil ikke bruge tid på at rette fejl i andres konstruktioner, han vil skabe fra bunden.
En svær balancegang
Hos Aston Martin er situationen dog mere følsom. Team-ejer Lawrence Stroll er kendt for sin utålmodighed og har angiveligt givet teamet adskillige verbale lussinger efter svage weekender.
Samtidig er Alonso, nu i 40’erne, desperat efter at få en konkurrencedygtig bil, før karrieren slutter.
Og hvad med Lance Stroll? Ud ad til virker han uinteresseret, men bag kulisserne er der meldinger om raseriudbrud og krav om forbedringer.
Små skridt fremad, men ikke nok
Et nyt gulv blev introduceret i Imola og senere opgraderet til Silverstone, hvor ændringerne gav marginale forbedringer. Alonso bemærkede en lille forskel:
Det er en lille opgradering, men det hele tæller. I et felt hvor fem-seks biler ligger inden for to tiendedele, kan selv en halv tiendedel gøre forskellen.
Men spørgsmålet er, om de små forbedringer er nok til at stille Stroll tilfreds, og om han på et tidspunkt vil kræve, at Newey kaster sig over årets bil.
Svaret er sandsynligvis nej. Newey har sin egen plan, og han bøjer sig ikke for nogen. Han er i 2026-mode, og der bliver han.