Derfor lykkedes det ikke Ferrari at indgå en aftale med Adrian Newey

Af: Nicolai Busekist

|

11/08/2024 18:04

Formel 1
Foto: motorsports Photographer / Shutterstock.com
Ferrari var længe nævnt som den kommende destination for Adrian Newey, men de har ikke formået at indgå en aftale med den legendariske ingeniør.

Mest læste i dag

Det italienske medie Autosprint skriver, at et partnerskab mellem Ferrari og Adrian Newey ikke bliver til noget på grund af ingeniørens uholdbare krav.

Den dygtige designer, som har bygget racervindende biler for flere hold som Red Bull, Williams og McLaren, står indtil videre uden kontrakt i 2025 og leder derfor efter en ny udfordring.

Designeren var en central del af holdet hos Red Bull og har været hos dem i næsten to årtier, før han afsluttede forholdet tidligere på sæsonen.

Et af de hold, der var forventet at være favoritter til at skrive kontrakt med ham, var Ferrari. Men en sådan aftale ser dog ikke ud til at blive en realitet til den kommende sæson.

Selv før Newey havde forladt Red Bull, blev hans navn forbundet med det italienske hold. Rygterne om hans skifte steg, da Lewis Hamilton blev annonceret som en af kørerne på det italienske hold.

Det var derfor en stor overraskelse, da Neweys navn begyndte at blive forbundet med andre hold som Williams, Aston Martin og McLaren. Selv Mercedes blev nævnt i samtalen, men Toto Wolff var hurtig til at afvise disse spekulationer.

Efter måneder med spekulationer afslører Autosprint, at dialogen mellem Ferrari og Adrian Newey brød sammen, fordi ingeniøren stillede uholdbare krav. Ifølge rapporten fra Autosprint var de økonomiske krav ikke et problem.

Problemet var angiveligt med de administrative krav fra Newey, som inkluderede magten til at ansætte ingeniører, retten til at nedlægge veto, accepten af tekniske partnerskaber osv.

Ifølge rapporter kolliderede disse beføjelser med Fred Vasseurs rolle som teamchef, hvilket førte til, at samtalerne til sidst brød sammen.

"For at give mere substans til forhandlingerne, havde præsidenten inviteret Newey til at sende ham en rapport med alle hans ønsker. Dokumentet ankom derefter, og det var ikke et A4-ark, men en brudekjole med slæb," skrev mediet.

"Ingen problemer med den økonomiske aftale (for Ferrari var 'uanset hvad der kræves'-reglen gældende), men Newey havde bedt om at overtage beslutningsbeføjelser, som normalt tilhører teamchefen: blandt disse den bindende accept - og derfor vetoretten - ved ansættelse af nye ingeniører, tildeling af roller, accept af tekniske partnerskaber."

"På det tidspunkt kom Vasseur på tværs, og det er svært at være uenig med ham. 'Newey for enhver pris' er blot en talemåde, for en sådan pris kan faktisk blive uholdbar. Tværtimod - og for hvad der nu betyder noget - har det økonomiske aspekt af Ferrari-Newey-aftalen aldrig været et problem."