George Russell tog en usandsynlig sejr ved at skifte til en ét-stop-strategi efter at have klatret op til 1.-pladsen, efter at være startet som nummer seks.
Et par timer efter sejren konstaterede FIA, at Russells Mercedes var undervægtig. Han blev indkaldt af stewards, som til sidst diskvalificerede ham på grund af den tekniske overtrædelse, og holdkammerat Lewis Hamilton blev rykket frem til 1.-pladsen.
Mercedes indrømmede, at det var en reel fejl umiddelbart efter løbet, men den tekniske direktør Andrew Shovlin har fremlagt en teori om, hvorfor det skete. Det sker i en pressemeddelelse, som Mercedes har udsendt efter løbet.
I rapporten fra stewards blev det bemærket, at brændstoffet i Russells bil oprindeligt 'ikke blev fuldt drænet i henhold til dræningsproceduren indsendt af teamet'.
Indledningsvis blev bilen noteret til at være på vægtgrænsen på 798 kg, men efter at FIA drænede de resterende 2,8 liter brændstof, blev bilen vejet igen og viste 796,5 kg. Det betød, at Russell var 1,5 kg under vægtgrænsen, hvilket Mercedes ikke kunne forklare, da de blev indkaldt.
Da det er en overtrædelse af de tekniske regler, er diskvalifikation den almindelige straf, som kan udstedes af stewards. Shovlin har fremlagt en teori om, hvorfor det skete, efter Russell valgte en ambitiøs strategi om kun at stoppe én gang.
"Det er virkelig hårdt for George at være blevet diskvalificeret fra sejren efter en så imponerende kørsel. Han gjorde et fantastisk stykke arbejde med at holde på dækkene og forsvare sig til målstregen. Vi forstår endnu ikke, hvorfor bilen var undervægtig efter løbet, men vi vil undersøge grundigt for at finde forklaringen," sagde Shovlin.
"Vi forventer, at tabet af gummi fra ét-stop-strategien var en medvirkende faktor, og vi vil arbejde for at forstå, hvordan det skete. Vi vil dog ikke komme med nogen undskyldninger. Det er klart, at det ikke er godt nok, og vi skal sikre, at det ikke sker igen."