Af: Emil Martesen
|
03/05/2025 07:50
Mest læste i dag
Der blæser mildest talt nye vinde gennem Formel 1’s pitlane.
For som det gamle ordsprog siger: Hvor der er vilje, er der vej - og nu er FIA i fuld gang med at finde en ny vej til mere spænding i løbene.
De seneste tiltag peger i retning af noget så simpelt som at give gashåndtaget lidt mere snor, når bilerne svinger ind i pitten.
Det skriver mediet the-race.com.
Kort fortalt, så vil hastighedsgrænsen i pitlane blive hævet.
Det lyder måske ikke som nogen revolution, men det kan vise sig at være lige præcis dét, der puster nyt liv i strategierne.
Det hele handler om at få flere pitstop tilbage på menuen.
For når løb ender med blot ét enkelt dækbytte, bliver strategispillet tamt som en flad sodavand. FIA og F1-toppen, med Stefano Domenicali i spidsen, har derfor haft snuden i sporene for at finde løsninger.
En af de mest jordnære? At hæve pitlane-farten fra de nuværende 60 km/t til 80 km/t på visse baner - og vupti, fem-seks sekunder skåret af den samlede pitstoptid.
I Singapore kan et pitstop eksempelvis tage hele 29 sekunder med 60 km/t.
Hæves grænsen, ryger det tal ned mod de 22-23 sekunder, og så bliver en ekstra tur i pitten pludselig meget mere spiselig.
Men det er ikke helt uden benspænd.
Baner som Monaco, Zandvoort og Singapore har hidtil været nede på 60 km/t af sikkerhedshensyn, og det skyldes, at der simpelthen er så lidt plads til både biler og mennesker.
Derfor overvejer FIA at ændre selve pitlanernes layout eller rykke pitwallen længere ud for at kunne hæve farten uden at sætte folks sikkerhed over styr.
Det smarte er, at FIA kan gøre det uden at lave om på selve reglementet. Artikel 34.7 giver nemlig løbsledelsen mulighed for at justere fartgrænsen, hvis sikkerhedsrepræsentanten nikker ja.
Fodbold
Tennis