Af: Jesper Bengtson
|
09/04/2025 12:42
Mest læste i dag
Max Verstappen gjorde det igen.
Søndag overraskede han alt og alle, da han kørte først over målstregen i Suzuka.
Som altid i Formel 1 er der dog mere til historien end bare manden bag rattet.
Verstappens pole position var allerede en sensation i sig selv. Mod alle odds satte han McLarens ellers lynhurtige duo til vægs og beviste, at talent og timing stadig kan vinde over rå fart.
Suzuka blev med andre ord en masterclass i, hvordan man maksimerer det, man har og får det bedste ud af det.
Sådan skriver The Race.
"Jeg ville bestemt have foretrukket en gammeldags Suzuka før genopbygningen, for i sådan en situation ville vi have udnyttet vores bils gode kvaliteter," udtalte McLarens teamchef, Andrea Stella, der tydeligvis savnede de dage, hvor dækslid kunne afgøre løb.
Netop dækslid var én af nøglefaktorerne til Verstappens sejr.
Suzukas asfalt var sød mod dækkene, og det gav Verstappen og Red Bull mulighed for at køre uden at bekymre sig om gummislid, som de ellers har kæmpet med i de foregående løb.
I Australien smuldrede dækkene under dem, og i Kina var det tæt på pinligt. Men sagen var lidt en anden i Japan.
Der spillede bilen med musklerne - især i lavhastighedssving og på bremserne, hvor Verstappen udnyttede hver eneste meter.
Red Bulls bil er dog stadig lidt af en primadonna.
Den er svær at få til at opføre sig pænt gennem svingene, og teamet har brugt oceaner af tid på at finde den gyldne opsætning.
"Det er bare et lille vindue," har Liam Lawson tidligere udtalt.
Alligevel håber Red Bull, at tingene vender med ændringerne i det kommende spanske Grand Prix.
De nye regler omkring flexvinger kan få konkurrenterne - specielt McLaren - til at miste grebet, og så kan det være, at Red Bull pludselig ikke skal forbedre sig, men blot se de andre snuble lidt.
Fodbold
Tennis