Magnussen havde en vanskelig tid ved Saudi Arabian Grand Prix efter at have pådraget sig tidsstraffe på 20 sekunder, selvom han stadig spillede en meget vigtig rolle for Haas og holdkammeraten Nico Hulkenberg, hvilket for RB har vist sig at være "svært at acceptere".
Kevin Magnussens 'usportslige opførsel' vil blive taget op med FIA. Magnussen fik sin første 10-sekunders tidsstraf for at have forårsaget en kollision med Alex Albon, før han pådrog sig en anden for at have forladt banen og opnået en fordel i kampen mod Yuki Tsunoda.
RB mener dog, at den klare taktik var for Magnussen at komme foran Tsunoda, bremse ham op og tillade Hulkenberg – der endnu ikke havde stoppet på den alternative strategi efter en tidlig sikkerhedsbil – at opbygge et tilstrækkeligt forspring, så han kunne pitte og komme ud foran Tsunoda og den gruppe af biler i midterfeltet.
Den påståede plan lykkedes, og Hulkenberg sluttede til sidst på 10. pladsen og fik et point, men RB er slet ikke tilfredse med, hvordan tingene gik, og ønsker at drøfte det med FIA. Det skriver Planet F1.
Da han talte til medierne om Tsunodas løb, der i sidste ende blev klassificeret som P15, sagde RB's racerdirektør, Alan Permane: "Vi startede ham på medium dæk, og da sikkerhedsbilen kom ud, pittede vi ham for hårdt dæk. Det, der derefter skete, var lidt svært at acceptere.
"Magnussen kørte af banen for bevidst at placere sig selv foran Yuki og derefter sænke hans hastighed med op til to sekunder pr. omgang, hvilket tillod Hulkenberg, der endnu ikke havde stoppet, at skabe et forspring og naturligvis pitte foran alle bilerne bagved.
"Det virker for mig ikke korrekt og er selve definitionen på usportslig adfærd. Jeg er sikker på, at vi og andre teams vil tale med FIA om det til fremtidige løb."
RB's teamchef, Laurent Mekies, følte, at "10. pladsen" kunne have været Tsunodas i stedet for Hulkenbergs, og er enig i, at Magnussen "ødelagde Yukis løb".
Tsunoda selv, mens han følte, at det, Haas og Magnussen gjorde, var uretfærdigt, accepterede også delvist ansvaret for, hvad der skete.
"Det var ret frustrerende, sandsynligvis var min fejl, at jeg lod Kevin komme forbi," indrømmede Tsunoda. "Men samtidig overhalede han mig med fire hjul udenfor banen.
"Okay, han fik en 20-sekunders straf, men han kørte bare rundt. Så det føltes lidt uretfærdigt, men samtidig er sandheden også, at jeg lod ham komme forbi. Så det var min fejl.
"Jeg tror, hvis jeg kunne have gjort et 100 procent job, tror jeg, jeg kunne have reddet det og forsøgt at overhale bilen foran.
"Jeg kan forstå hans perspektiv. Han hjalp holdet med at score point, han forsøgte bare at gøre, hvad han kunne, for at bevare positionen.
"Det var ret farligt, og jeg var næsten ved at crash i sving 2. Jeg ville ikke sige, det var fair, men jeg er nødt til at forstå hans kamp."
På det punkt sagde Tsunoda, at situationen krævede en forsigtig tilgang, da Magnussen ikke havde noget at tabe, men vendte tilbage til selvkritikken om, at han kunne have stoppet Haas' plan ved at overhale den danske racer.
"Jeg kan ikke overhale og smadre bilen," påpegede Tsunoda. "Positionen, vi kæmper om, er altid ret vanskelig, men på samme tid er disse ting for at blive en bedre kører, jeg er stadig nødt til at overhale ham.
"Jeg ville ikke sige, det var let, og stadig var det virkelig hårdt at være på banen. Men jeg tror, der er mange ting på samme tid, hvor jeg kan gøre et bedre job end det, så jeg er nødt til at acceptere det."
Efter to runder venter RB stadig på deres første point i F1 2024-kampagnen.