Nu gør Jonas Vingegaard det som den eneste i hele Tour de France-feltet.
Lige nu læser andre
Hjelmdesign har i de senere år udviklet sig i en retning, der næppe var til at forudse.
Fra diskrete former til markante aerodynamiske konstruktioner har feltet i Tour de France taget nye visuelle retninger, hvor overraskelsen er blevet en vane.
I dette års udgave er det dog ikke formen, men farven, der har tiltrukket sig opmærksomhed – nærmere bestemt den, der sidder på hovedet af Jonas Vingegaard.
Det skriver mediet cyclingnews.com.
Læs også
Mens resten af holdet Visma-Lease a Bike bærer hjelme i holdets vanlige farver, har den danske Tour de France-vinder valgt en rød og hvid model.
Det har givet anledning til undren, for hvorfor skiller Vingegaard sig ud som den eneste?
Et sponsorsamarbejde med tydelige farver
Forklaringen skal findes i et samarbejde mellem Visma-Lease a Bike og den danske virksomhed Bygma.
I marts offentliggjorde holdet en aftale, hvor Vingegaard optræder som både personlig og team-partner.
Bygmas logo og visuelle identitet er rød og hvid – farver der også pryder Vingegaards hjelm og naturligvis har en tæt tilknytning til Dannebrog.
Holdet har ikke givet en officiel forklaring på, hvorfor netop Vingegaard bærer de særlige farver, men det virker oplagt, at det handler om synlighed.
Som holdets største navn og dobbelte Tour-vinder er han det mest oplagte ansigt at knytte sponsoratet til.
Mere end blot æstetik
Der har været spekulationer om, hvorvidt den særlige hjelm skulle gøre det lettere for holdkammeraterne at spotte ham i feltet, men det afvises som den primære årsag.
Ryttere på dette niveau ved præcis, hvor deres kaptajn befinder sig, uanset farver.
Vingegaard er dermed den eneste rytter i årets Tour de France, der bærer et individuelt designet hjelmsæt.
Det vidner om et stærkt partnerskab, effektiv markedsføring og en tydelig dansk stolthed midt i verdens største cykelløb.