EM i herrefodbold er en folkefest, som TV 2 kun er interesseret i, at befolkningen i hele landet får mulighed for at deltage i.
Derfor ser TV 2 velvilligt på storskærmsarrangementer og bakker op om folkefesten herhjemme i forbindelse med den kommende EM-slutrunde.
TV 2 afholder selv et storskærmsarrangement på Islands Brygge i København med plads til 8.500 mennesker, og på nuværende tidspunkt har TV 2 allerede givet grønt lys til 55 ikke-kommercielle arrangementer rundt i landet.
Og flere er på vej, da der stadig bliver behandlet ansøgninger, og TV 2 samtidig vil lempe på maksimumgrænsen på 800 deltagere.
Sådan skriver TV 2 Danmark i en pressemeddelelse.
"Vi vil have folkefest til EM i herrefodbold, og på TV 2 vil vi gøre alt for, at det skal lykkes. Hos TV 2 vil vi give mulighed for storskærmsarrangementer i hele Danmark uagtet deltagerantal, så foreninger og lokale ildsjæle kan samle danskerne i alle dele af landet. Derfor vil TV 2 se med milde øjne på alle ikke-kommercielle arrangementer, og vurdere fra sag til sag, når der forhåbentligt kommer ansøgninger fra hele Danmark", siger Anne Engdal Stig Christensen, TV 2s administrerende direktør.
De ikke-kommercielle arrangementer kan fx foregå i kommuner, konferencecentre, idrætsforeninger, på arbejdspladser, skoler og i forsamlingshuse, som opfylder betingelserne om ikke at have et kommercielt sigte. Det vil fx sige, at der ikke må tages betaling for entré, stilles krav om køb af drikkevarer, sponsorater eller lignende.
Særskilte regler for restaurationsbranchen
Modsat foreninger gælder der andre regler for pubber, barer, restauranter og lignende, som har mulighed for at købe rettigheden til offentlig visning af TV 2s kampe.
Her gælder TV 2s eksisterende regler på området, som tillader offentlig visning, så længe den foregår inden for virksomhedens almindelige forretningsgang og for maksimum 200 mennesker i eksisterende lokaler, hvor der ikke tages entre eller er andre sponsoraktiviteter.
Alle de små, lokale barer og pubber, som er faste samlingspunkter for fælles sportsoplevelser, vil på helt sædvanlig vis kunne holde arrangementer op til 200 gæster.
"Men som kommerciel public service-virksomhed er vi nødt til at sætte nogle hegnspæle for varetagelse af vores rettigheder. TV 2 kan ikke tillade sig at give fuldstændig køb på vores rettigheder, som vi har investeret i med et kommercielt public service-sigte. Investeringer i sportsrettigheder er en del af TV 2s samlede forretning, som gør det muligt for os fortsat at tilbyde dansk underholdning og fiktion samt nyheder og sport af høj kvalitet", siger Anne Engdal Stig Christensen og fortsætter:
"Vores retningslinjer giver pubber, barer, restauranter og lignende mulighed for at afholde arrangementer med op til 200 gæster, og det mener vi giver rig mulighed for de mindre aktører. Det vi ikke ønsker, er festivallignende storskærmsarrangementer, som lukrerer på vores kommercielle rettigheder."
Eksklusiv samarbejdsaftale i centrum af København
I tillæg til TV 2s retningslinjer for hele landet har TV 2 en kontraktuel forpligtigelse med vores samarbejdspartner om, at fremvisningen til det officielle storskærmsarrangement på Islands Brygge er en eksklusiv aftale, der gør, at der ikke kan gives tilladelse til øvrige storskærmsarrangementer inden for en 5 kilometers radius fra Islands Brygge.
"Hos TV 2 respekterer vi vores samarbejdsaftaler og vil naturligvis leve op til disse. Vi håber at skabe en kæmpe folkefest på Islands Brygge, og med plads til 8.500 fans har vi gode rammer og forudsætninger for dette. Når vi lemper reglerne for antallet af deltagere i ikke-kommercielle arrangementer i resten af landet, åbner det muligheden for, at fodboldfesten kan brede sig i hele Danmark til glæde for de mange danske fodboldfans, men vi vil stadig forbeholde os retten til at vurdere det fra sag til sag", siger Frederik Lauesen, TV 2s sportsdirektør.