Under løbets sikkerhedsbils genstart på omgang 10, var Albon på den modtagende ende af en aggressiv manøvre fra Magnussen, hvilket resulterede i, at Haas-køreren fik en 10-sekunders straf af stewarderne.
Flere omgange senere, med sit eget løb allerede kompromitteret, foretog Magnussen en overhaling af Tsunoda ved at køre uden for banen.
Han satte derefter bevidst farten ned for Tsunoda og alle bagved, for at tillade sin Haas-holdkammerat Nico Hulkenberg foran at opbygge en fordel, der ville give ham et gratis pitstop. Strategien fungerede perfekt, med Hulkenberg, der sikrede dagens sidste point. Det skriver F1i.
Selvom Albon ikke havde noget imod den oprindelige hændelse med Magnussen, udtrykte han frustration over den milde straf, der blev givet til danskeren for hans dristige overhaling uden for banen på Tsunoda.
"Jeg synes, det var fair," sagde han om sit tidlige sammenstød med K-Mag. "Det sker, lidt af et klem. Jeg kan ikke lide, hvordan det hjørne er formet. Det stikker ud mod dig. Og jeg synes, det er meget vildledende. Du skal lade mere plads end du indser, på grund af hvordan det stikker ud i enden der. De kunne bare gøre det fladt, jeg tror, det ville være nemmere. Ingen hårde følelser.
Den anden var lidt fræk, den anden 10-sekunders straf med Yuki. Jeg mener, du garanterer stort set din holdkammerat point for en 10-sekunders straf. Hvorfor ville du ikke gøre det overalt? Jeg tror ikke, fem til 10 sekunder er korrekt. Jeg tror, det bør være, at du skal give positionen tilbage, og bare lade det være sådan."
Albon har tidligere udtrykt bekymringer over for kørere, der opnår en uretfærdig fordel ved at køre uden for banen for at overhale ham, kun for derefter at opbygge et stort nok hul til at annullere enhver straf.
Magnussens taktik tog dog tingene et skridt videre ved at tage føringen og derefter sænke farten for hele gruppen. "Du så det denne weekend," sagde han. "Jeg tror, ethvert hold ville gøre det samme, hvis du ofrer en kører for garanterede point. Måske ville de øverste hold ikke gøre det, men midterholdene, som har brug for at tage point ved enhver lejlighed, ville gøre det hver eneste gang. Jeg tror, du vil se flere kørere gøre det bare for at garantere en holdkammerat point."