Alpine kan gøre Toto Wolff til en 'meget rigere' mand
Af: Nicolai Busekist
|
13/07/2024 20:30
Mest læste i dag
Toto Wolff kan blive en 'meget rigere' mand, hvis Alpine beslutter sig for at droppe Renault fra 2026. Ifølge Motorsport.com overvejer Formel 1-holdet at droppe motorproducenten til fordel for en ny aftale med en rivaliserende virksomhed.
Efter en svær start på sæsonen, er Alpine selvsagt i fuld gang med en omfattende evaluering af deres situation for at identificere og løse deres største problemer. Deres forhold til Renault er derfor blevet sat under lup, da de har gennemgået deres seneste præstationer.
Renaults motorenhed er ganske enkelt ikke på niveau med deres rivalers, og der har manglet forsikring i deres dialog om, at de vil kunne forbedre sig inden 2026. Her træder de nye regler i kraft, hvilket betyder, at en helt ny motorenhed også vil blive introduceret.
Ifølge Express er Renault ved at udarbejde en plan for fremtiden, og denne plan vil afgøre, om de kommer til at fortsætte med deres 2026-planer eller i stedet ændre deres samarbejde med Alpine for at gøre dem til et kundeteam.
Hvis Alpine beslutter at inddrage andre motorproducenter i deres overvejelser, vil flere rivaliserende producenter naturligvis være åbne for at indlede en dialog med holdet og forsøge at forhandle en lukrativ aftale på plads.
Mercedes er blandt dem, der overvejes som en mulighed. De har kapaciteten til det, da Aston Martin har valgt at samarbejde med Honda fra 2026. Enhver aftale, der indgås med det britiske selskab, forventes at være utroligt lukrativ, og det kan Wolff få stor glæde af.
Den 52-årige østriger er medejer af Mercedes' Formel 1-hold, og det at have Alpine som kunde vil sikre ham en betydelig økonomisk gevinst.
Red Bull er også en mulighed, som Alpine kan inddrage i sine overvejelser, da de forventes at have deres egne motorenheder i 2026. Der er dog logistiske komplikationer ved at nå til enighed, da de dermed skal levere til tre teams udover sig selv og Visa Cash App RB.
Christian Horner har aldrig undladt at tale om Red Bulls chancer for at indgå en kundeaftale længere nede ad vejen. Sidste år insisterede han på, at hans hold først vil etablere sig som værende uafhængigt, inden de begynder at tage kunder med på vognen.