Kevin Magnussen er stadig under kontrakt med Haas i Formel 1. Derfor vil han også sidde bag rattet i en af deres to biler i den kommende sæson.
Her skal han dog vænne sig til, at det ikke længere er Günther Steiner, der er teamchef. Han blev nemlig fyret i sidste uge, og er blevet afløst af Ayao Komatsu, der tidligere var holdets chefingeniør.
I forbindelse med fyringen af Steiner, blev det af holdejer Gene Haas gjort klart, at deres præstationer i 2023 var 'pinlige'. Derfor vil han have, at der sker markante forbedringer i 2024-sæsonen.
Det ligger ikke blot pres på det store hold af ingeniører, der arbejder med bilen. Det er også noget, der lægger en del pres på Magnussen. Det skyldes, at han kun har et enkelt år tilbage af sin kontrakt med det amerikanske hold.
Formår han ikke at køre en god sæson, hvor han generelt overgår sin holdkammerat Nico Hülkenberg, kan det derfor få konsekvenser. Det kan nemlig resultere i, at holdet beslutter sig for, at de ikke vil forlænge hans kontrakt.
Tidligere har det været på tale, at Haas kan hente en ung kører såsom Oliver Bearman ind. Det har Steiner også udtalt sig positivt om, men hvorvidt Komatsu er af den samme holdning, er naturligvis svært at sige.
Ikke desto mindre er overvejelserne om at hente en ung kører kun med til at lægge yderligere pres på den danske stjerne. Det er derfor afgørende for hans karriere i Formel 1, at han formår at køre en god sæson i år.
Skulle det ende med en fyring, er det svært at forestille sig, at han kan blive i Formel 1. På nuværende tidspunkt har der ingen meldinger været om, at andre hold skulle have interesse i Magnussen.
Kan han ikke holde fast i sin plads hos Haas, er det derfor ikke usandsynligt, at han skal fortsætte karrieren uden for Formel 1.