Haas har undgået at skulle betale en stor kompensation til Guenther Steiner, efter at have valgt at skille sig af med den italienske teamchef.
Steiner forlod sin stilling som teamchef hos det amerikanske hold onsdag efter 10 år ved roret. I det meste af deres tid i sporten har Haas kæmpet for at præstere, idet de sidste sæson endte i bunden af konstruktørernes stilling med kun 12 point.
Men Steiner modtog ros for den måde, han ledte teamet på, hvilket inkluderede en pole position ved det brasilianske Grand Prix i 2022 og en femteplads i stillingen i 2018. Men de seneste år har vist en jævn nedgang i resultaterne.
Derfor slipper Haas for at betale erstatning
Det har fået holdets ejer, Gene Haas, til at skifte den meget elskede Steiner ud med den tekniske chef Ayao Komatsu. Haas slipper dog for at skulle hoste op med en masse penge til Günther Steiner af den simple årsag, at italienerens kontrakt udløber. Eftersom Günther Steiner ikke bliver fyret under en kontraktperiode, undgår Haas altså at skulle betale erstatning.
På trods af sin popularitet, insisterer ejer Haas dog på, at det var klart, at der var brug for en ændring i holdets ledelse efter en elendig sæson.
"Jeg vil starte med at takke Guenther Steiner for alt hans hårde arbejde gennem det sidste årti, og jeg ønsker ham alt det bedste for fremtiden. Med henblik på fremtiden var det klart, at vi behøver at forbedre vores præstationer på banen," sagde han.
"Ved at udnævne Ayao Komatsu som teamchef har vi i bund og grund sat ingeniørarbejde i hjertet af vores ledelse. Vi har haft nogle succeser, men vi skal være konsekvente i at levere resultater, der hjælper os med at nå vores bredere mål som organisation.
"Vi skal være effektive med de ressourcer, vi har, men at forbedre vores design- og ingeniørkapaciteter er nøglen til vores succes som team. Jeg ser frem til at arbejde sammen med Ayao og grundlæggende sikre, at vi maksimerer vores potentiale." lød det fra Gene Haas i en udtalelse i går.
Komatsu er blevet forfremmet fra sin rolle som direktør for ingeniørarbejde, og har været med holdet siden deres debut sæson. Han har mere end 20 års erfaring i F1, og har også arbejdet hos BAR og Renault.
Den japanske ingeniør vil nu påtage sig ansvaret for holdets overordnede strategi og i sidste ende præstationerne på banen.