Efter karantæne til Magnussen: Nu kan reglerne blive ændret

Af: Nicolai Busekist

|

16/09/2024 09:46

Formel 1
Foto: Jay Hirano / Shutterstock.com
Foto: Jay Hirano / Shutterstock.com
F1-embedsmænd, FIA og hold skal diskutere, om strafpointsystemet skal gennemgås og muligvis ændres, efter at Haas-køreren er blevet den første til at modtage en karantæne under systemet.

Mest læste i dag

Fremtiden for Formel 1's strafpointsystem vil blive diskuteret i vinteren mellem mesterskabets interessenter, hvilket kan føre til ændringer efter Kevin Magnussens karantæne i Baku i 2024. Det skriver mediet Motorsport.com.

Systemet, hvor kørere bliver suspenderet fra et løb, hvis de når 12 strafpoint, har været et centralt diskussionspunkt blandt kørerne, siden Magnussen nåede 10 point efter en række sanktioner i begyndelsen af 2024-sæsonen - især hans forseelser ved løbet i Miami i maj.

Da Haas-køreren Magnussen derefter kolliderede med Alpine-kører Pierre Gasly i Monza, fik han yderligere to strafpoint og en 10-sekunders tidsstraf, hvilket resulterede i en karantæne fra weekendens løb i Aserbajdsjan. Her blev han erstattet af Ollie Bearman.

Gasly argumenterede imod, at Magnussen skulle få strafpoint for deres sammenstød i det italienske løb, hvor Magnussens straf både i løbet og efterfølgende var et kontroversielt emne. Mange kørere har udtalt sig om dette i Baku.

Situationen blev også omtalt under kørermødet forud for weekendens løb, og Gasly afslørede efter kvalifikationen, at FIA nu er 'åben' for at gennemgå de nuværende regler efter at have lyttet til kørerne.

"Ja, jeg spurgte dem om fremtiden," svarede Gasly, da han blev spurgt om mødet af Motorsport.com.

"For jeg synes, at vi som sport ikke kan lide at se nogen blive straffet på den måde, og det blev opfattet som lidt hårdt."

Motorsport.com forstår, at en gennemgang af strafpointsystemet endnu ikke er blevet sat i gang af F1's interessenter. Først skal Formel 1's Sporting Advisory Committee (bestående af FOM- og FIA-embedsmænd samt sportsdirektører fra hvert hold) diskutere emnet.

Dette forventes at ske efter sæsonen, da FIA's politik er, at de ikke ændrer regler i løbet af sæsonen for at undgå at påvirke konkurrencen. Hvis SAC er enige om, at der er behov for en gennemgang, vil FIA derefter foretage denne og præsentere resultaterne for F1's interessenter, før eventuelle regelændringer stemmes ind.

Eventuelle ændringer af strafpointsystemet kan dog ende med at være mindre. FIA fortalte kørerne i Baku, at de havde analyseret antallet af strafpoint givet i 2024, som i gennemsnit lå på kun 2,2 per løb.