George Russell er nervøs for Mercedes W15 bilen kort før den nye sæson
Af: Nicolai Steinicke
|
29/02/2024 12:30
Mest læste i dag
Mercedes står over for både op- og nedture før sæsonstarten i Bahrain, idet George Russell fremhæver, at selvom W15 "mere er en racerbil", kæmper teamet med tilbagevendende problemer såsom hop, manglende downforce, og at bilen ganske enkelt "ikke er hurtig nok".
I løbet af offseasonen foretog Mercedes en omfattende revision af deres Formel 1-bil, hvilket resulterede i lanceringen af den innovative W15, udstyret med en unik wire-frontvinge og justerbar foraffjedring, som markerer et skridt i den rigtige retning for Brackley-holdet. Det skriver Planet F1.
Til trods for en solid forberedelse til sæsonen og Lewis Hamiltons beskrivelse af bilen som et "projekt under udvikling", som stadig var "stiv og bumlet", blev teamets præstationer under testningen præget af hop, særligt bemærket i det nedadgående sving 8, hvor Mercedes-kørerne bremsede ind for det stramme højresving. Russell indrømmede, at hoppen, som plagede Mercedes i 2022-sæsonen og satte dem på bagkant i den første æra med F1's ground-effect aerodynamiske biler, er vendt tilbage.
"Jeg vil sige, at bilen i år er en helt anden racerbil," forklarede Russell til medierne, inklusive PlanetF1.com. "Så meget, at de ting vi lærte sidste år om, hvordan vi satte bilen op, skal vi tilgå anderledes i år. Der er meget at lære om dette. Den føles meget mere som en racerbil bør føle. Men det ene område, vi fortsat skal arbejde på, er sandsynligvis det hop, vi ser. Vi oplevede en smule hop sidste uge. Vi pressede bilen meget aggressivt. Men som sagt, vi har at gøre med et helt andet dyr i år."
Russell påpegede, at hop er kun ét af de områder, Mercedes skal arbejde på, idet bilen mangler downforce og ren ydelse. "Ja, 100 procent ud fra, hvad vi har set indtil videre," sagde han med henvisning til bilens potentiale. "Naturligvis er det kun én bane, og vi har kun haft en og en halv dag hver. Måske får vi en overraskelse, når vi kommer til Jeddah næste uge, men jeg er overbevist om, at dette i meget højere grad føles mere som en racerbil."
Russell udtrykte også en tro på, at teamet nu kan tillade sig at være mere aggressive med opsætningen og mappet af bilen, og hvor de placerer downforcen. "Det føltes som om, at alt, hvad vi gjorde de sidste to år, var lidt af en nødløsning, der aldrig løste det grundlæggende problem, som bilen stod overfor," forklarede han. "Og jeg tror, for første gang i to år, føler vi, at tallene understøtter det. Vi så alle problemerne, vi havde, da vi gik tilbage gennem data for W14 og W13. Og vi er definitivt meget mere overbeviste om, at dette er mere en racerbil."
Afslutningsvis tilføjede Russell: "Men det eneste, der betyder noget, er, hvor hurtigt den kører rundt på banen, og lige nu er den ikke hurtig nok." Han udtrykte dog tillid til, at udviklingskurven for denne bil vil være større end de sidste to biler, fordi teamet nu arbejder ud fra en bedre platform. "Men den er simpelthen ikke hurtig nok," konstaterede Russell, hvilket underbygger den udfordring, Mercedes står over for i den kommende sæson.