Haas afslører: Derfor røg Kevin Magnussen på porten

Af: Marcus Dam

|

21/02/2025 07:57

Formel 1
Foto: Qian Jun/Getty Images
Kevin Magnussen mistede sit sæde hos Haas til fordel for Esteban Ocon, og mange fans har undret sig over, hvorfor det netop blev danskeren, der måtte vige pladsen.

Mest læste i dag

Nu løfter Haas' teamchef Ayao Komatsu sløret for beslutningen og fortæller, hvad der lå bag valget af Ocon.


Sulten kører

Da det blev klart, at Nico Hulkenberg ville skifte til Stake, stod Haas med en ledig plads ved siden af det unge talent Oliver Bearman. 

Komatsu havde flere muligheder på hånden, herunder Kevin Magnussen og den erfarne Valtteri Bottas, men valget faldt på Esteban Ocon.

Ifølge Komatsu handlede det om at finde en kører, der både var ung og erfaren. 

Han forklarer: "Jeg ville have nogen, der stadig var ung. Ung og erfaren. Esteban var 27 år, da jeg skrev kontrakt med ham, så stadig meget ung."

Komatsu ønskede en kører, der ikke blot kunne levere på banen, men også bidrage aktivt til udviklingen af teamet. 

Han lagde stor vægt på Ocons arbejdsdisciplin og sult efter at forbedre sig. 

Komatsu fremhæver, at det især var Ocons beslutsomhed og arbejdsiver, der gjorde forskellen, da Haas som et mindre team har brug for en kører, der konstant er engageret i både udvikling og metodologi.


Manglende bidrag

Det er ikke blot Ocons kvaliteter, der trak ham i retning af Haas. 

Kevin Magnussen blev valgt fra, fordi Komatsu ønskede en kører, der kunne tage en større rolle i udviklingen af bilen og bidrage aktivt i teamets processer.

Komatsu beskriver, hvordan Nico Hulkenberg tidligere havde udfyldt rollen ved at være en del af bilens udviklingsretning og deltage i diskussioner om, hvordan teamet skulle optimere præstationerne: 

"Jeg ville have nogen til at gøre det aktivt, snarere end bare at dukke op i løbsweekenden og køre, eller dukke op til en simulatorsession, når vi beder ham om det."

Ifølge Komatsu manglede Magnussen den selvstændige drivkraft, som Haas efterspurgte. 

Teamchefen ønskede en kører, der ikke blot udførte sine opgaver, men også selv tog initiativ til at forbedre både sig selv og teamet:

"Jeg ville bare have nogen, der er meget drevet af sig selv, fast besluttet på at forbedre sig selv, forbedre teamet, bare non-stop. Og Esteban er den type karakter," slutter Komatsu.