Jack Doohan erstattes af tidligere Formel 1-kører: Når du hører, hvor meget han kostede Alpine i reparationer, forstår du, hvorfor
Af: Emil Martesen
|
07/05/2025 14:17
Mest læste i dag
De siger, man skal slå til, mens jernet er varmt, men for Jack Doohan var det vist mest gearkassen, der blev varm.
Det blev den altså lidt for ofte, og for nu er det slut med hans Formel 1-eventyr.
Den unge australier er nemlig blevet smidt på porten som fast kører hos Alpine.
Hans afløser? En sulten argentiner med navnet Franco Colapinto. Og det hele går løs på Imola.
Det skriver mediet f1oversteer.com.
En dyr omgang for Alpine
Efter seks runder af F1-sæsonen har Doohan ikke bare været uheldig, men han har været decideret kostbar.
Alene i år har hans styrt kostet Alpine svimlende 1,12 millioner pund i reparationer. Det er ikke småpenge, når man samtidig har betalt £8,5 millioner for at hive Colapinto ind som reservekører.
Men det var ikke kun pengene, der slap op - tålmodigheden slap nemlig også op. Luca de Meo og Flavio Briatore havde håbet på fart og stabilitet, men i stedet fik de reservedele og skuffelser.
Fra guldkorn til skrotplads
Doohan fik chancen i Abu Dhabi i 2024 og leverede et par fine takter. Men i 2025 gik det hurtigt galt.
Det begyndte med et styrt i Melbourne, og siden røg han også i barrieren i Kina, Japan og senest i Miami, hvor han ikke engang kom igennem første omgang.
Det var også dråben, der fik olien til at flyde. Briatore svingede øksen, og teamchef Oliver Oakes fulgte med ud ad døren.
Doohan har dog næppe givet op.
Han mener selv, at især uheldet i Suzuka - en 50G-shunt i FP2 - ikke udelukkende var hans skyld. Alpine glemte angiveligt at informere ham om, at han skulle lukke sin DRS manuelt. En detalje, der kostede dyrt. Både for ham og bilen.
Og jo - han blev også presset op på kantstenen af Lawson i Miami. Og ja, i Australien var det regn og glatte linjer, der spillede ind.
Men reglementet er hårdt, og det samme er Briatores dom.
Opskriften på en F1-degradering
Lav en dyr shunt i Australien
Gentag succesen i Kina og Japan
Glem at lukke DRS i Suzuka
Bliv kørt af banen i Miami
Undlad at score ét eneste point
Få Flavio Briatore som chef
Voilà: Reservekører.
Colapinto får nu lov til at give sig i kast med at prøve og raceren, mens Doohan får lov at se med fra pitten - og håbe, at næste gang bliver lidt mindre… kostbar.