Kendt bilmærke kan vende tilbage til Formel 1 i næste sæson
Af: Nicolai Busekist
|
10/07/2024 17:53
Mest læste i dag
Det japanske bilmærke Toyota overvejer angiveligt at vende tilbage til Formel 1 ved at indgå et samarbejde med et eksisterende hold.
Udvidelsen af F1-feltet har været et stort emne, siden FIA sidste år udgav en udbudsrunde for nye hold. Her var det dog kun Andretti Global, der blev udvalgt til overvejelse af den styrende myndighed og rettighedshaveren.
Det amerikanske hold formåede dog ikke at sikre en aftale med F1, idet man besluttede, at et 11. hold ikke ville tilføje mere værdi. Hertil var der også flere af de andre hold, der stillede spørgsmålstegn ved Andrettis konkurrenceevne fra starten.
FIA-præsident Mohammed Ben Sulayem rådede for nylig det amerikanske hold til at købe et af de 10 hold på banen, men Andretti havde angiveligt ingen interesse i at købe sig ind på den måde.
Afgørelsen mod Andretti udelukker mange potentielle aktører fra at starte deres eget hold fra bunden, hvilket er grunden til, at andre aktører ser på nye måder at komme ind i Formel 1. Det skyldes især den øgede eksponering, det kan tilbyde brands.
Ifølge en rapport fra Formula.hu overvejer Toyota en alliance med et af de 10 hold i feltet. Toyota var sidst en del af feltet i 2009, hvor den japanske producent trak sig tilbage ved årets udgang efter at have lidt sit første økonomiske tab som virksomhed.
I deres otte år i Formel 1 vandt Toyota ingen løb og havde en placering som nummer 4 i konstruktørmesterskabet i 2007, som deres bedste resultat. Nu er de efter sigende klar til en tilbagevenden med Haas, hvilket indledningsvis vil være i form af en sponsoraftale, inden de hjælper holdet med at bygge deres biler i fremtiden.
Rapporten fra Formula.hu angiver, at Toyotas logo vil være at finde på Haas-bilerne, ligesom det var tilfældet ved aftalen mellem Sauber og Stellantis for Alfa Romeo. Det lyder også, at partnerskaber tager form, og at logoerne kan være på bilen allerede i næste sæson.
Haas, der ifølge Forbes har en værdi på 5,3 milliarder kroner, har siden 2016 fået sine biler bygget af den italienske producent Dallara, som er blevet kombineret med et teknisk partnerskab med Ferrari.
Aftalen med Toyota vil ifølge rapporten betyde, at de flytter deres aktiviteter til Toyota Gazoo Racings hovedkvarter i Köln fra 2025. De kommer dog stadig til at have Ferrari-motorer, da deres aftale med den italienske producent løber til 2028.
Haas laver ikke selv biler, hvilket betyder, at ethvert samarbejde med Toyota vil give mening fra et kommercielt synspunkt.
Det kan virke mærkeligt, at et amerikansk hold samarbejder med et japansk mærke drevet af en italiensk motor, men Aston Martin har vist, at sådanne partnerskaber er mulige gennem deres aftale med Honda.