Max Verstappen er sikker på, at han vil blive tvunget til at tage endnu en straf i denne sæson. Den tredobbelte mester har igen haft udfordringer med sin motorenhed under Mexicos Grand Prix. Verstappen starter på 2.-pladsen på Autodromo Hermanos Rodriguez bag Carlos Sainz i sin Ferrari.
Verstappens RB20 havde problemer under træningen fredag, hvilket oprindeligt blev antaget at være en luftlækage i systemet, som blev opdaget efter første træningssession (FP1), men som tydeligvis ikke var løst til anden træningssession (FP2), hvor den 27-årige måtte udgå tidligt uden en registreret tid.
Forud for tredje træningssession (FP3) skiftede Red Bull motorenheden, hvilket angiveligt var planlagt, men de er nu tæt på at løbe tør for komponenter. Verstappen har allerede modtaget en straf i denne sæson forud for Belgiens Grand Prix, da han overskred antallet af tilladte motorer.
Med hensyn til andre komponenter - turbolader, MGU-H, MGU-K, energilager og styreelektronik - er han allerede på grænsen af det tilladte, hvilket betyder, at yderligere ændringer vil medføre en straf.
"Jeg tror, der kommer endnu en straf, ja," svarede han ifølge RacingNews365 på spørgsmålet om sandsynligheden for en yderligere straf i år.
Der er forslag om, at straffen vil blive afsonet i næste uges São Paulo Grand Prix, da banen er god til overhalinger, og placeringer kan genvindes fra den bagerste del af feltet.
"Det afhænger. Vi må se, hvor længe vi kan klare os (med de nuværende komponenter, red.)," svarede Verstappen, da han blev spurgt, om det ville være tilfældet.
Verstappen går ind i løbet i Mexico med en føring på 57 point over Lando Norris, som starter som nummer tre, efter at have kvalificeret sig stærkt trods problemer i fredagens træning.
Den hollandske kører udtrykte stadig utilfredshed med forskellige aspekter af bilen i sidste træning og kvalifikation, men leverede præcis, når det var nødvendigt, efter at hans første omgang i Q3 blev slettet på grund af baneoverskridelse.
Om hvad han forventer i løbet, erkendte Verstappen, at han går ind i det ukendte med meget lidt data fra lange omgange.
"Jeg forventer ikke mirakler. I Austin var Ferrari virkelig hurtige. McLaren var selvfølgelig ikke så stærke, men i løbet var de stadig konkurrencedygtige. Så fra min side ved jeg det ikke. Jeg tror, vi finder ud af det," sagde han.