De vil skære ind til benet
Lige nu læser andre
Når Mercedes annoncerer ændringer, plejer det sjældent at gå ubemærket hen.
Nu har den tyske Formel 1-gigant igen skabt røre, efter at teamchef og medejer Toto Wolff bekræfter, at virksomheden planlægger at reducere antallet af teams, der får leveret motorer i de kommende år.
Det sker som led i forberedelserne til de nye motorregler, der træder i kraft i 2026.
Det skriver mediet f1chronicle.
Mercedes gør klar til færre kundeteams
I 2024 forsynede Mercedes fire hold med motorer: fabriksteamet, McLaren, Williams og Aston Martin.
Læs også
Dette ændrer sig allerede næste år, hvor Aston Martin skifter til Honda, og Alpine overtager pladsen som nyt kundeteam.
Selvom alle tre eksisterende partnere har kontrakt til 2030, varsler Wolff, at Mercedes revurderer sin strategi.
Ifølge ham er målet at lande på “to til tre” kundeteams i fremtiden.
Det skal sikre en mere fokuseret udviklingsindsats, hvor ressourcerne bruges dér, hvor de skaber størst værdi.
Nye regler kræver nye prioriteringer
De kommende kraftenheder indebærer betydelig kompleksitet og kræver langt større planlægning end tidligere generationer.
Læs også
Flere kundeteams betyder flere motorer, der skal bygges og klargøres.
I 2024 skulle Mercedes producere hele 16 enheder allerede inden sæsonstart, hvilket presser både produktionscyklusser og leveringstider.
“Det bliver ikke længere fire fremadrettet,” fastslog Wolff, som understreger, at beslutningen handler om at fremtidssikre kvaliteten.
Data giver styrke, men presser systemet
Hywel Thomas, administrerende direktør for Mercedes AMG High Performance Powertrains, fremhæver dog de klare fordele ved at levere til flere teams.
Flere biler på banen giver flere data og dermed bedre muligheder for at identificere forbedringer.
Læs også
“Du får fire gange så mange ingeniører, der fortæller dig, hvad der kan forbedres,” udtalte han.
Ifølge Thomas løfter det produktet, selvom det ikke altid føles sådan i hverdagen.
Han påpeger samtidig, at flere kunder også betyder større krav til hardwareproduktion og tidligere beslutninger i udviklingsfasen.
Balancen er afgørende.
En æra afsluttes i triumf
Mercedes går ud af hybridæraen som den mest succesrige motorproducent i perioden.
Læs også
Fabriksteamet sikrede otte konstruktørtitler i træk mellem 2014 og 2021, og motorerne spillede en afgørende rolle i McLarens mesterskaber i 2024 og 2025.
Nu bevæger Mercedes sig ind i en ny teknologisk æra, hvor fokus skærpes og samarbejdskredsen indsnævres.
Fremtiden vil vise, om strategien giver endnu et kapitel af dominans, eller om konkurrenterne får mulighed for at indhente det tyske kraftværk.