Den nye teamchef for Alpine, Oliver Oakes, står ansigt til ansigt med en udfordrende tid i spidsen for holdet, efter at Renault har besluttet at trække sig fra Formel 1 ved udgangen af 2025.
Med afslutningen af produktionen på fabrikken i Viry-Châtillon i 2026, når nye F1-regler træder i kraft, afsluttes næsten 50 års Renault-historie inden for sporten, hvor de enten har deltaget som team eller motorleverandør siden 1977.
Den nye teamchef startede i sin nye rolle i slutningen af juli og trådte ind i teamet midt i stormvejr og konfrontationer over Renaults fremtid.
Beslutningen om at stoppe produktionen af motoren har ført til stor utilfredshed blandt de ansatte på fabrikken, som har udtrykt deres frustration over CEO Luca Di Meo og bestyrelsen.
Alligevel har Oakes ikke lagt skjul på sin respekt for arbejdet på fabrikken og har kaldt det en vigtig del af holdet:
"Der er meget beundring og respekt for alle på Viry fra hele teamet", sagde han i et eksklusivt interview med RacingNews365, inden Renault traf sin endelige beslutning tilbage i slutningen af september.
På trods af respekten for historien er Oakes klar over den barske virkelighed i motorsporten, hvor præstationer er afgørende.
For Oakes og Alpine handler det nu udelukkende om at fokusere på fremtiden og finde den bedste motor, der kan sikre teamets konkurrencedygtighed.