Perez leverer vigtig måling.
Lige nu læser andre
For mange Formel 1 fans begynder forventningerne til 2026 sæsonen allerede nu at bygge sig op.
Flere hold tester udstyr, mekanikere og procedurer længe før bilerne officielt præsenteres. Det gælder især de nye aktører som forsøger at finde fodfæste i en sport hvor selv små detaljer kan få enorm betydning.
Kombinationen af nye motorregler og flere tekniske ændringer har gjort vinterforberedelserne ekstra interessante. Holdene vil gerne samle så meget information som muligt før de første løb, og alle testkørsler bliver studeret nøje.
Det gælder også den seneste testdag på Imola hvor et kendt navn igen hoppede i en Formel 1 racer.
Det markerer starten på et projekt som mange følger tæt fordi et nyt team skal forsøge at bide sig fast i feltet fra første dag.
Læs også
Testen giver også et sjældent indblik i hvor konkurrencedygtige de første skridt kan være når en ny organisation skal finde sin rytme.
Perez tilbage i en Formel 1 racer
Sergio Perez har været væk fra en Formel 1 cockpit siden finalen i Abu Dhabi sidste sæson. Nu forbereder han sin tilbagevenden gennem et testløb hvor han kørte en Ferrari fra 2023 modellen som Cadillac har lånt til formålet.
Dette oplyser F1 Oversteer.
Mexicaneren kørte 99 omgange på Imola og lavede kun en enkelt tur i gruset ved Tamburello. Ifølge holdledelsen var fokus rettet mod at træne mekanikere og processer, og derfor sagde teamet at “han pressede ikke”.
Tiderne giver alligevel et billede af hvor han står. Hans bedste omgang lød ifølge italienske medier på 1.18,82 hvilket sammenlignes med Charles Leclercs omgangstider fra 2022.
Læs også
Leclerc kørte dengang 1.19,740 i den eneste tørre træning, og to år senere forbedrede han sig til 1.16,990 på samme bane. Det betyder at Perez’ tid i en bil han slet ikke kendte er ganske lovende set fra Cadillacs perspektiv.
Et nyt hold med ambitiøse planer
Cadillac bliver den første nye deltager i Formel 1 siden Haas trådte ind i 2016.
Ligesom amerikanerne får Cadillac hjælp fra Ferrari i begyndelsen hvor motoren kommer fra Maranello mens GM udvikler sin egen i baggrunden.
Flere eksperter vurderer at motoren i 2026 kan blive stærkere end den Red Bull kommer med fordi Red Bull skifter til sin egen udvikling næste år.
Cadillac forventer stadig at stå på bagerste række i Australien, men en sæson som den Haas leverede i debutåret er ikke urealistisk.
Læs også
Med to rutinerede kørere og et voksende team arbejder de målrettet mod at kunne matche midterfeltet hurtigere end mange tror.