Kevin Magnussen har ærligt udtrykt bekymringer over sin fremtid i Formel 1. Med kun ét point i ni løb, mens det er blevet til seks point for hans holdkammerat, Nico Hülkenberg, er der stor usikkerhed om hans fremtid hos Haas.
"Ja, der er en chance for, at det vil ske," sagde Magnussen Motorsport Week, da han blev spurgt om risikoen for, at han ikke får en ny kontrakt af Haas til 2025-sæsonen.
De seneste præstationer er blevet forværret af en række hændelser på banen, hvilket har ført til en del kritik og presset ham til kanten af en karantæne for akkumulerede strafpoint.
Midt i disse udfordringer siges Haas-teamchef Ayao Komatsu at overveje alternativer til hans sæde, herunder Esteban Ocon fra Alpine og Ferrari-juniorkører Oliver Bearman. Trods disse tilbageslag forbliver Magnussen fast besluttet på at fortsætte i Formel 1.
"Jeg vil være i Formel 1. Det er det, jeg fokuserer på. Kun når alle døre er lukkede, vil jeg se efter noget andet," sagde danskeren.
Med hensyn til sin personlige udvikling og respons på sportens pres, afslørede Magnussen en mere filosofisk tilgang sammenlignet med sine tidligere år. Især sammenlignet med hans afgang fra McLaren i 2014.
"I fortiden, da jeg var yngre, ville noget som dette nok have stresset mig mere, og jeg ville have følt presset mere. Men nu er jeg i stand til at lægge det til side og bare sætte mig i bilen og gøre mit bedste," sagde han.
Ud over interne udfordringer pegede Magnussen også på en række eksterne vanskeligheder, der har præget hans nuværende sæson. Det har blandt andet omfatte trafik under vigtige kvalifikationer og uheldige begivenheder i løb.
"Farten var der. Jeg er en meget stærkere kører end sidste år. Jeg fandt det svært at tilpasse mig bilen - især i kvalifikationen. Det er meget lettere for mig i år. Men det gik bare ikke min vej i mange situationer," sagde han.
"Jeg har haft trafik så mange gange på anden omgang i Q1 eller Q2. Så er der pludselig et problem, eller et dårligt out-lap, og sådan noget. Eller, hvis vi har et godt løb, kommer Safety Car på det forkerte tidspunkt. Det er bare et af de år, hvor du altid synes at have modvind."
For at illustrere sine uheldige hændelser, beskrev Magnussen en særligt frustrerende hændelse i Imola, hvor et dårligt pitstop under kvalifikationen ødelagde en potentielt stærk præstation.
"Lad os tage Imola. Pludselig kommer en McLaren ud af pitten foran mig og kan ikke engang starte sin omgang. Hvordan kan du forudsige det? Det koster mig en god startposition. I løbet var farten fantastisk, og jeg var tæt på at komme i pointene. Uden uheldet ville jeg have startet nær top-10 og helt sikkert scoret point," sagde han.