Formel 1-landskabet står over for en markant forandring, der kan få stor betydning for et af feltets mest ikoniske hold
Lige nu læser andre
Haas og Toyota gør nu officielt fælles front i Formel 1. Fra 2026 vil holdet blive kendt som TGR Haas F1 Team, efter at Toyota erstatter MoneyGram som titelpartner.
Det markerer et markant skridt i et samarbejde, der begyndte som et teknisk partnerskab i 2024 og siden har udviklet sig i hastigt tempo.
Partnerskabet får ekstra motorkraft
Toyota går langt videre end branding og sponsorater.
Aftalen åbner for, at den japanske bilgigant kan sende ingeniører, mekanikere og unge kørere ind i Haas’ strukturer, hvor de får værdifuld Formel 1-erfaring.
Haas’ eget program for Testning af Tidligere Biler bliver en central del af satsningen, idet Toyota overtager brandingen og udvider sin tilstedeværelse i teamets udviklingsarbejde.
Læs også
Denne tilgang giver Toyota direkte adgang til motorsportens fornemste teknologiske laboratorium uden at skulle etablere et komplet fabriksteam.
Det skriver Motorsport.
For Haas er det en mulighed for at knytte stærke kompetencer til organisationen og styrke udviklingen af holdets kommende biler.
LÆS OGSÅ: Badminton-verdenen i chok: Viktor Axelsen sender skræmmende signal
Komatsu roser samarbejdets udvikling
Haas’ teamchef, Ayao Komatsu, fremhæver partnerskabet som en af de mest betydningsfulde bevægelser i teamets nyere historie.
Læs også
“Det er et privilegium at uddybe forholdet til TGR gennem dette titelpartnerskab,” udtaler Komatsu.
Han beskriver samarbejdet som både produktivt og værdiskabende, med tydelige resultater i årets TPC-løb samt i udviklingen af den nye avancerede simulator, der installeres på Banbury-anlægget frem mod 2026.
Komatsu peger desuden på den voksende synergi mellem Haas og Toyotas personalemiljøer.
Særligt Toyotas talentprogram har imponeret, da det leverer unge kørere og specialister med markant potentiale.
Toyoda varsler en ny æra
Akio Toyoda, bestyrelsesformand for Toyota Motor Corporation, ser aftalen som et afgørende skridt i Toyotas motorsportsstrategi.
Læs også
“Ved at tage partnerskabet endnu et skridt fremad accelererer vores ‘Mennesker, Produkt, Pipeline’-filosofi i et tempo, vi ikke tidligere har oplevet,” siger han og understreger ambitionen om at udvikle næste generation af motorsportstalenter.
Toyota forventes at få en central rolle i udviklingen af Haas’ 2026-racer, som præsenteres online den 23. januar.
LÆS OGSÅ: Jonas Vingegaard bryder tavsheden: Ny besked vækker opsigt