Tidligere Ferrari-ingeniør giver den tekniske forklaring: Derfor har Lewis Hamilton så store problemer
Af: Emil Martesen
|
14/05/2025 19:17
Mest læste i dag
Det var et af de helt store samtaleemner i motorsportens verden, da Lewis Hamilton skrev under med Ferrari og pakkede tasken med kurs mod Maranello.
Mange forventede stjernestøv og champagne, men i stedet har debutsæsonen indtil videre budt på mere grus end glamour.
Den rutinerede brite er nemlig konsekvent blevet overskygget af Charles Leclerc, og frustrationerne har efterhånden sat sig i både krop og stemmebånd.
Ifølge den tidligere Ferrari-ingeniør Rob Smedley er problemet ikke nødvendigvis Hamilton selv - men den temperamentsfulde SF-25, som ganske enkelt ikke passer til hans kørestil:
"Bilen er ikke så nem at køre," siger Smedley i F1 Nation-podcasten, inden han fortsætter:
"Den passer bestemt ikke til Lewis' kørestil."
Bagenden, der driller
Smedley dykker ned i de tekniske detaljer og peger på én særlig faktor - nærmere bestemt bagenden:
"Når du skal svinge ind i et sving med middelhøj hastighed, har du brug for en virkelig solid bagende. Hvis bilen er lidt bagfra glad, er han utilfreds, og han kan ikke få det bedste ud af den. Det er bare hans kørestil."
Det er altså ikke bare et spørgsmål om at trykke lidt hårdere på speederen.
Når Hamilton ikke har noget stabilt at læne sig op ad i svingene, mister han grebet – både bogstaveligt og mentalt.
Men det stopper ikke der.
Udover bilens luner blev Ferrari også udstillet under Miami Grand Prix, hvor deres nølende beslutning om at lade Hamilton overhale Leclerc førte til et ironisk radiosuk fra briten og et strategisk selvmål.
Dækkene var døde, før beslutningen blev taget, og Ferrari lignede alt andet end et hold med overblik.
Smedley, der selv har stået midt i lignende dilemmaer, var ikke sen til at påpege, at holdet skal være bedre forberedt:
"Det er virkelig god clickbait," siger han med et smil, men tilføjer, at fremtidens succes kræver hurtigere og skarpere beslutninger.
Hamilton må altså fortsat bide tænderne sammen - for der er ingen nem vej ud af problemerne, og det kan meget vel blive en lang, rød sommer i Ferrari-land.