Forside Formel 1 Tidligere Ferrari-teamchef langer ud efter Lewis Hamilton: ‘Grænsen er overskredet’

Tidligere Ferrari-teamchef langer ud efter Lewis Hamilton: ‘Grænsen er overskredet’

Lewis Hamilton
Getty Images

Lewis Hamilton kom til Ferrari for at sætte sit præg, men spørgsmålet er nu, hvor meget præg der egentlig er plads til.

Lige nu læser andre

Lewis Hamilton kom til Ferrari med ambitionen om at være mere end blot endnu en kører i rødt.

Han ville bidrage til retningen, udviklingen og kulturen i Maranello.

Efter et år uden resultater mener tidligere Ferrari-teamchef Maurizio Arrivabene dog, at grænsen er overskredet

Hamilton har i løbet af 2025 sendt flere interne rapporter til Ferrari.

Dokumenterne indeholdt detaljerede betragtninger om bilens udvikling, teamets kommunikation og måden, løbsweekenderne blev afviklet på.

Læs også

Det er netop her, Arrivabene sætter foden ned.

En rollefordeling under pres

Arrivabene, der ledede Ferrari fra 2015 til 2018, lægger ikke skjul på sin holdning.

Når en kører begynder at optræde som ingeniør, er forholdet ifølge ham i fare.

Han henviser til Sebastian Vettel, som under sin Ferrari-tid også leverede omfattende feedback og skriftlige input.

LÆS OGSÅ: Kort efter skrækskade: Holger Rune skifter spor

Læs også

Erfaringen dengang overbeviste Arrivabene om, at grænsen mellem konstruktiv feedback og indblanding er hårfin.

Et svært første år i rødt

Hamilton forklarede tidligere på sæsonen, at rapporterne blev sendt i flere omgange efter udvalgte løbsblokke.

Formålet var at sikre fremdrift og undgå at gentage historien om verdensmestre, der aldrig for alvor fandt fodfæste hos Ferrari.

Resultaterne gav dog ikke medvind til projektet.

2025 blev Hamiltons første sæson uden en eneste podieplacering i Formel 1.

Læs også

Samtidig havde han svært ved at matche Charles Leclerc, som konsekvent satte barren i garagen.

Pointforskellen mellem de to kørere talte sit tydelige sprog ved sæsonens afslutning.

Fokus på kerneopgaven

Arrivabene understreger, at kørere naturligvis skal give feedback.

Feedback skal dog være målrettet og baseret på oplevelserne i bilen, ikke på overordnede strategiske oplæg.

Det synspunkt deles højere oppe i organisationen.

Læs også

Efter en kaotisk weekend i Brasilien opfordrede Ferraris præsident John Elkann både Hamilton og Leclerc til at fokusere mere på kørslen og mindre på snakken.

Udmeldingen var usædvanlig direkte efter Ferraris standarder.

Et projekt ved en skillevej

Hamilton blev hentet for sin erfaring, sin vindermentalitet og sin analytiske tilgang.

Ferrari kan næppe være overrasket over, at han forsøger at sætte sit præg.

Samtidig har holdet historisk haft begrænset tålmodighed, når kørere bevæger sig for langt ind på ledelsens område.

Læs også

Arrivabenes advarsel er næppe det sidste ord i sagen.

Hamilton har tidligere vist evnen til at vende vanskelige projekter.

Tiden arbejder dog sjældent i Ferraris favør.

Enten finder parterne en fælles kurs, eller også ender dossiererne som symbol på et samarbejde, der aldrig for alvor fandt balancen.

LÆS OGSÅ: Anders Antonsen har gjort det før: Nu han overgået

Læs også

Ads by MGDK