Wout van Aerts sejr i Tour of Britain 2023 er blevet overskygget af økonomiske udfordringer efter kollapset af løbspromotoren SweetSpot.
Cycling Weekly har for nyligt rapporteret, at rytterne sandsynligvis ikke vil modtage deres præmiepenge fra løbet, efter SweetSpot gik i likvidation i januar. Ifølge løbets reglement skulle der være uddelt præmiepenge for i alt €113.080.
Adam Hansen, præsident for rytternes fagforening CPA, bekræftede situationens alvor i en udtalelse til Cycling Weekly. Han forklarede, at CPA har modtaget et brev fra det firma, der håndterer likvidationen, som næsten bekræfter, at rytterunionen, som normalt distribuerer præmiepengene, står til at miste disse midler.
Hansen understregede, at CPA er aktivt involveret i at sikre, at præmiepengene bliver udbetalt. Ifølge ham vil den nationale fagforening British Cycling skulle dække det manglende beløb under UCI-reglerne, hvis likvidatoren ikke kan betale.
British Cycling har allerede annonceret planer om at køre både en mandlig og kvindelig udgave af Tour of Britain internt efter SweetSpots kollaps. De overtog licensen for mændenes løb fra den tidligere promotor sidste år på grund af et ubetalt licensgebyr på £700.000. Dette førte til en retssag og afslørede SweetSpots finansielle ustabilitet.
Jon Dutton, CEO for British Cycling, erkendte de finansielle udfordringer og betegnede dem som "arvesager", der er blevet overdraget til dem. "Vi er klar over det," sagde Dutton til pressen, inklusive Cycling Weekly. "Det er en del af en række arvesager, som vi har arvet." Dutton forsikrede om, at British Cycling er forpligtet til at genopbygge relationer og løse de forskellige udfordringer.
Denne situation skaber usikkerhed omkring Tour of Britain's fremtid, med risiko for at hold, inklusive Visma-Lease A Bike, det hold van Aert kører for, vil vælge løbet fra, indtil der er større klarhed. John Van Den Akker fra Cycling Service, som indsamler præmiepenge for nogle af holdene, insisterer ligeledes på, at British Cycling skal betale de udestående præmiepenge. "Den nationale fagforening og UCI skal finde en løsning," sagde han.