Baneløbere, pyroteknik og VAR: Kæmpe ændringer på vej til Superligaen

13/09/2023 09:55

|

Emil Martesen

Når kampene fra næste år løber over skærmen, vil det ikke være på almen vis.

Mest læste i dag

Fra næste år og frem til 2030 overtager TV 2 og Viaplay rettighederne til at vise Superliga-kampene, lige fordelt over de to platforme der kommer til at vise tre kampe hver.

Og selvom de to TV-stationer kommer til at kæmpe om seertallene, så har de dog en fælles samarbejdsparter.

Divisionsforeningen bekræfter nemlig, at deres nyetableret produktionsselskab, Matchday Production, vil stå for at producere alle ligaens kampe.

Det skriver Ekstra Bladet.

Indtil nu har Discovery og Viaplay selv stået for produktionen af deres respektive kampe, men nu kommer de ikke længere selv til at kunne sætte deres eget præg på kampens visuelle format.

Bliver ikke længere vist

Selvom rettighedshaverne stadig får mulighed for at stå for deres egne individuelle kreative indtryk, så bliver der dog sat en klar streg i sandet over hvad der må - og ikke må - vises under kampenes sendetider.

- I kampdækningen bliver der ikke vist politiske budskaber fra tribunen, baneløbere, pyroteknik eller andre begivenheder, der ikke er direkte kamprelateret, forklarer Claus Thomsen, direktør i Divisionsforeningen , og uddyber.

- Formålet er ikke at opnå mere kontrol med, hvad der vises fra stadion. Det har hele tiden været reguleret i aftalerne med rettighedshaverne, at der i selve kampproduktionen skal være fokus på det sportslige (...) TV 2 og Viaplay vil stadig have mulighed for med eget kamera at vise kontroversielle budskaber før og efter kampen i deres optakt eller nedtakt. Det kommer bare ikke til at indgå i kampproduktionen.

Også produktionsformen kommer til at gå igennem markante ændringer:

Hvor kampene indtil nu har haft produktionsvogne og teknisk personale ude ved hver kamp, vil kampene fra næste år af blive produceret i et nyt produktionscenter i København. Det samme gør sig gældende med VAR-teamet.

Kampene vil i fremtiden sendes via fiberforbindelse fra stadion og ud til det centrale produktionscenter. Det medfører at kun kamerafolk vil være til stede på stadium, mens producere, teknikere og grafikere vil være at finde i produktionscentret.