FIA 'enige om ny F1-regelændring' efter klager fra Lewis Hamilton og Lando Norris

Af: Nicolai Busekist

|

27/10/2024 14:10

Formel 1
Foto: Jose Breton - Pics Action / Shutterstock.com
Foto: Jose Breton - Pics Action / Shutterstock.com
FIA er angiveligt klar til at lukke 'foran ved apex'-smuthullet, som har tilladt Max Verstappen at forsvare sig aggressivt mod sine F1-rivaler. Beslutningen kommer efter et møde mellem kørerne ved Mexicos Grand Prix.

Mest læste i dag

Max Verstappens aggressive kørsel mod Lando Norris under sidste uges USA's Grand Prix udløste en intens debat i feltet, hvor flere af hans rivaler kritiserede hans grænseoverskridende manøvrer, selvom de ifølge reglerne var lovlige.

Ifølge en rapport fra Motorsport.com tager FIA nu affære efter et usædvanligt langt møde mellem kørerne i Mexico City. De foreslåede ændringer vil blive præsenteret for feltet ved næste møde i Qatar næste måned.

FIA gav en udtalelse efter mødet og forklarede, at 'der var en generel enighed om fortsat at opdatere retningslinjerne for kørernes standarder'.

Denne nyhed vil glæde nogle af Verstappens konkurrenter. Hans nuværende rival, Norris, og tidligere modstander, Lewis Hamilton, var blandt dem, der kritiserede hans aggressive stil i paddocken på Autodromo Hermanos Rodriguez.

"Det har altid været en gråzone. De skal nok lave nogle justeringer. Vi oplever også inkonsistens i afgørelser afhængigt af, hvilke dommere der er til stede," sagde Hamilton ifølge Express.

"Som en sport har vi brug for at opgradere på alle områder. Jeg har oplevet det mange gange med Max. Man bør ikke kunne køre bilen ind på indersiden, køre af banen og stadig beholde positionen."

Norris gjorde det også klart, at han ikke var tilfreds med, hvordan reglerne gjorde det muligt for Verstappen at presse ham af banen. 

"Jeg tror, de fleste er enige om, at det (USA GP-straf) ikke var korrekt, men sådan er livet, og nogle gange går tingene ikke din vej. Jeg mener, at der skal være mere klarhed fremover om, hvad der er tilladt og hvad der ikke er," sagde han.

"Jeg mener, at det er forkert at slippe bremsen for at opfylde kravet om at være foran ved apex, uanset hvor bredt man kører i svingets udgang, og det mener jeg ikke er sådan, racerløb bør være. Det er selvfølgelig reglen lige nu, og det må vi håndtere. Så jeg tror, der er brug for nogle justeringer."