I kulissen af motorsportens glamour brygges der på en ny Concorde-aftale for Formel 1, der kan føre til flere løb end den nuværende grænse på 24 grandprixer på én sæson.
Med seks sprintløb inkluderet, strækker årets kalender sig allerede fra februar til december, hvilket betyder, at de involverede teams og deres medarbejdere har rigeligt at se til allerede.
Mens løbsjusteringer, herunder tilbageflytningen af kvalifikationer til deres normale tidspunkt og genåbning af parc fermé under sprintweekender, er blevet modtaget positivt af kørerne, er der også voksende bekymringer.
Sådan skriver Ekstra Bladet.
Lando Norris fra McLaren kaster nu lys over de konsekvenser det vil medføre, hvis man vælger at fylde flere ting i kalenderen:
"Jeg kan lide at have pres fra starten. Kun en træning og så direkte til tidtagning. Det giver folk mindre chance for at gøre bilen perfekt", siger han og fortsætter med at dele sine bekymringer:
"Men hovedpointen er, hvor meget det slider på mekanikere og ingeniører. Det er ikke slemt for os kørere. Vi kan ikke tillade os at klage. Det er de hundredvis af mekanikere og ingeniører, som vi har, der rejser så meget. Det er ikke sundt for dem. Det er ikke bæredygtigt", siger han.
Verstappen er enig
Max Verstappen er enig i, at man skal passe på med at gøre dette tiltag. Selvom han godt kan se, at det muligvis giver mening i forhold til salg og tv-tal, påpeger han, at man skal passe på mekanikerne.
Mens flere benytter sig af argumentet om, at de involverede blot bør 'tage sig sammen', så bør de nok læse op på lektien i stedet for at pege fingre.
Hvis man ikke kan skabe så gode arbejdsforhold, at folk har lyst og overskud til at blive i mange år af gangen, kan det også blive dyrt for de enkelte hold, som hele tiden skal have nye, uerfarne kræfter ind.