Formel 1 er en dyr sportsgren, og det er gået op for mange af Formel 1-arrangørerne. Derfor er der også mange, der mener, at klassiske racerbaner som Silverstone, Monaco og Spa-Francorchamps snart er fortid i Formel 1-kalenderen. Men kommer det så vidt? Og hvilke kræfter er det egentlig, der er på spil, når kalenderen skal planlægges? Det ser vi mere på her.
Formel 1 er en sport i konstant forandring. Siden Liberty Media overtog ejerskabet med franchisen, så har sporten været under en progressiv udvikling, der har gjort det mere underholdende at følge med. Noget du også kan gøre derhjemme med den rigtige bwin bonus at spille for.
Men alting har en pris, og udviklingen betyder måske et farvel til nogle af de klassiske racerbaner, som har været en del af Formel 1-kalenderen i årtier. Nye baner kommer til, men det er ofte i dele af verden, som ikke stemmer helt overens med de demokratiske værdier, vi ser i Vesten.
En af de primære årsager til, at klassiske baner, som dem vi ser, i Barcelona, Belgien og Tyskland er på vej ud af kalenderen, er prisen. Det koster mange penge at afholde Formel 1, og det betyder, at mange lande simpelthen ikke har ressourcerne til at følge med længere.
Derfor ser vi også, at lande som Saudi Arabien, Bahrain og UAE fylder mere i kalenderen end for bare 10-20 år siden. De har ressourcerne til det, og som i mange andre sportsgrene som blandt andet fodbold og cykling ser vi også, hvordan disse lande bruger sporten for at gøre reklame for sig selv. Dette går også under begrebet sportswashing.
Udviklingen i motorsport er svær at stoppe, og derfor handler det også om at nyde banerne i Europa, mens de er her. Har du ofte drømt om at se F1 på Spa eller Silverstone, så overvej om ikke det er nu, du skal ned og se det live, mens du kan. For det er måske et spørgsmål om tid, før de forsvinder fra kalenderen.
De klassiske baner er nemlig fyldt med masser af historie, og så er det også kørernes foretrukne favoritter. Nye baner er nemlig designet på en anden måde, end ældre baner er, og det giver også nogle helt andre racerløb i sidste ende. Det er baner, som kørerne kender og føler sig hjemme i, og det giver også bedre racing.