Dette Formel 1-hold kan blive solgt
Af: Nicolai Busekist
|
17/10/2024 15:32
Mest læste i dag
Alpine er ikke det eneste Formel 1-hold, der potentielt kan være på vej mod et salg. En af deres konkurrenter i midten af feltet, kan også have taget et skridt i den retning.
Med støtte fra den erfarne rådgiver Flavio Briatore har Renaults administrerende direktør, Luca de Meo, skrottet deres F1-motorprogram. Alpine vil i stedet bruge Mercedes-motorer fra 2026.
Andretti kunne rette blikket mod Alpine, hvis de bliver tvunget til at købe et eksisterende hold i stedet for at oprette deres eget. Liberty Media blokerede deres forsøg på at komme med i feltet i enten 2025 eller 2026.
Alpine kan også blive til Hitech-Mercedes, hvor Oliver Oakes' tilstedeværelse kan vise sig at være en potentiel nøglefaktor. Oakes, grundlæggeren af Hitech, har netop overtaget som teamchef for Enstone-holdet.
De trækker sig delvist tilbage fra F1 på et tidspunkt, hvor mange andre producenter er ivrige efter at komme med. Andretti, for eksempel, bakkes op af Cadillac, der er ejet af General Motors.
Rivalerne Ford vil fra 2026 samarbejde med Red Bull, og deres logo vil blive brugt på holdets motorer. Og måske mest bemærkelsesværdigt har Audi købt Sauber-holdet forud for deres debut i feltet i 2026..
Toyota blev den seneste bilgigant, der kom på banen i sidste uge, da de annoncerede deres tekniske partnerskab med Haas. Indledningsvis er aftalen begrænset i omfang.
Toyota vil give Haas adgang til deres faciliteter, personale og unge kørere, men Ferrari vil fortsætte som motorleverandør indtil mindst udgangen af 2028. Toyota har været ivrige efter at nedtone betydningen af deres tilbagevenden, der sker 15 år efter, at de trak deres eget hold tilbage.
Men ifølge Formu1a.uno har dette ikke stoppet 'stor tvivl' i at opstå omkring Haas' fremtid i F1. Der er mistanke om, at dette er det 'første skridt mod et salg til Toyota'. Det rejser også langsigtede spørgsmål om deres forhold til Ferrari.
Haas kunne tage et nyt navn i de kommende år, hvis Toyota ønsker at blive titelsponsor. Dette ville give Gene Haas mulighed for at beholde sit navn i feltet, mens Akio Toyoda kan nyde godt af de mange muligheder for at bruge Formel 1 til markedsføringen.
Det ville være lignende til Alfa Romeos forhold til Sauber. Det italienske mærke lånte deres navn til holdet i seks sæsoner, mens Ferrari fortsatte med at levere motorerne, før Stake og Kick overtog, inden Audi ankommer.
For Haas kan Toyota-aftalen simpelthen være en gensidigt gavnlig aftale. Da det øger deres langsigtede potentiale, kan det faktisk give dem større incitament til at blive i F1.