Ferrari Formel 1-holdet har indgået et flerårigt partnerskab med energidrikvaremærket Celsius, hvilket er en af de første aftaler annonceret siden underskrivelsen af Lewis Hamilton for 2025. Det amerikansk-baserede firma havde en diskret ordning med holdet sidste sæson, der dækkede de tre amerikanske løb i Miami, Austin og Las Vegas.
Denne aftale er nu udvidet til et fuldt globalt partnerskab med deres logoer fremvist på bilerne og på kørernes dragter. Det skriver Motorsport.
Grundlagt i 2004 og noteret på Nasdaq, solgte Celsius Holdings 8,5% af sin forretning til drikkevaregiganten PepsiCo for 550 millioner dollars i 2022, og har i øjeblikket en markedskapitalisering på omkring 12,5 milliarder dollars.
Celsius ser Formel 1 som en nøglekomponent i sin ekspansionsplan, efter at have annonceret en udvidelse til Canada, Storbritannien og Irland for nylig.
I både USA og Canada distribueres mærket af PepsiCo, mens deres britiske og irske partner er Suntory.
Da aftalen har sine rødder i sidste års USA-specifikke ordning, vil ankomsten af Hamilton til Maranello i 2025 give firmaet en velkommen og uventet styrkelse af deres globale markedsføringsindsats.
Hamilton har hidtil længe været forbundet med Monster-energidrikke. Dog sluttede firmaets aftale med hans Mercedes-hold og den personlige ordning med den syvfoldige verdensmester ved udgangen af sidste sæson, og det er skiftet til McLaren for 2024.
Enhver energidrikvaremærke, der træder ind i Formel 1, tager uundgåeligt kampen op mod Red Bull på dets hjemmebane, idet det østrigske firma har været en større spiller siden sin første indtræden med Sauber i 1995.
Ud over Monster og det mislykkede titelsponsorat mellem Rich Energy og Haas har de fleste Formel 1-aftaler i sektoren tendens til at være ret diskrete. Ferrari havde tidligere et partnerskab med TNT-mærket, der løb fra 2012 til 2014. "Vi er glade for, at efter at have kommet om bord hos os sidste år, udvider vi nu vores samarbejde med Celsius, som bliver en global Scuderia Ferrari team partner for 2024-sæsonen og frem," sagde Ferraris chef for racingindtægter, Lorenzo Giorgetti.
"Celsius vil give vores kørere og teammedlemmer den essentielle energi til at hjælpe dem med at præstere deres bedste gennem en intens sæson med 24 grand prix'er. Vi ser frem til at arbejde med Celsius om nye aktiver og oplevelser for vores globale fanbase."
Mærkets eksekutive vicepræsident for marketing, Kyle Watson, tilføjede: "Celsius deler med Scuderia Ferrari en konkurrenceånd, der driver kørere, fans og forbrugere til at præstere deres bedste og leve sundt både på og uden for banen. Vi kunne ikke være mere tilfredse med at fortsætte med at vokse vores partnerskab med Scuderia Ferraris verdensklasse F1-hold, som deler vores passion for at forbedre deres hverdag og præstere på højeste niveau."