Komatsu har antydet, at deres problemer kunne have rødder i en kommunikationskløft mellem afdelingerne i det amerikanske hold.
Dækslid på løbsdagen var et vedvarende tema for Haas gennem hele 2023-sæsonen, og et problem, der alvorligt underminerede bestræbelserne fra Kevin Magnussen og Nico Hulkenberg på søndage.
Ved sidste oktobers USA Grand Prix rullede Haas en væsentligt revideret bil ud, hvilket inkluderede en konvertering til Red Bulls karakteristiske downwash-sidepod-koncept. På det tidspunkt håbede man, at ændringerne ikke kun ville forbedre aerodynamisk effektivitet af deres VF-23 og etablere et fundament for 2024, men også løse deres kroniske problemer med dækslid. Desværre var det ikke tilfældet. Det skriver F1i.
Efter at have overtaget styringen af Haas efter afgang af den tidligere teamchef Guenther Steiner, gjorde Komatsu det klart, at det var en topprioritet at løse holdets dækproblemer. Den japanske ingeniør mener, at Haas' forståelse er fremskredet, selvom han erkendte, at holdet endnu ikke har opnået en komplet løsning.
"Jeg tror ikke, vi forstår alt," indrømmede Komatsu. "Jeg tror, vi forstår en væsentlig del af det, men det eneste bevis er, hvis du kan fremstille en bil, der kan håndtere problemet. Jeg kan ikke lide at sidde her og sige, at vi forstår det 100%, det gør vi ikke. Men vi har en anstændig idé om hvorfor og hvor vi skal fokusere."
Haas' kamp med dækstyring har været et underliggende tema i flere sæsoner, helt tilbage til 2019 og til holdets problemer med dækopvarmning. Komatsu, som har været hos Haas siden holdets ankomst i F1 i 2016, antyder, at disse tilbagevendende dækrelaterede problemer kan stamme fra underliggende problemer i holdets tværafdelingskommunikation og samarbejde.
Effektiv kommunikation og integration mellem de forskellige afdelinger ansvarlige for bilens design, udvikling og ydeevne er afgørende for at optimere dækpræstation og sikre konsekvente løbsresultater.
"Fra '19 til '23 er programmet meget anderledes," sagde han. "Det kan se ens ud, men det er meget forskelligt. Men arbejdspraksis er kernen. Hvis vi ikke arbejder på en meget integreret måde, kommunikerer ordentligt mellem aerodynamikafdelingen i Italien til dækafdelingen i Storbritannien, så er det et problem. Den arbejdskultur og praksis er noget, jeg vil fokusere på at forbedre. Vi vil bevæge os som en."
"Vi har et reelt bilproblem, acceptér det, kommuniker derefter og diskutér det åbent med alle relevante personer. Og selv da, hvis der stadig er uenighed rundt om bordet fra visse personer, kan man ikke undgå det."
Komatsu understreger, at Haas' fremskridt afhænger af forbedring af kommunikationsstrømmen og etablering af en robust infrastruktur.
"Jeg tror, uenighed er sundt, så længe alle derefter ved, at en beslutning skal træffes," tilføjede han. "Så nogen skal træffe en beslutning, og vi skal gå i denne retning. Det er fint. Men når en gruppe siger 'Jeg tror, dette er et problem', og denne fyr siger, 'OK fint', og derefter ikke kommunikerer sammen bagefter og fortsætter i sin retning, så kan vi ikke forbedre os. Jeg tror arbejdspraksis skal forbedres."