Red Bull står over for en kamp for at holde på en af deres mest afgørende ingeniører, da virkningerne af de nye Formel 1-regler relateret til budgetloftet træder i kraft i 2024. Budgetloftet er ved at blive et problem for de store hold at håndtere, og Red Bull er ingen undtagelse. Selv med deres uforlignelige succes, hvor de vandt 21 af 22 løb i 2023, er der stadig en mulighed for, at holdet kunne miste deres chefdesigner, Adrian Newey, på et tidspunkt, hvor McLaren lukker hullet.
Newey skifter fokus til at koncentrere sig fuldt ud om RB17 Valkyrie-hyperbilprojektet til 5 millioner pund, således at en af de tre top-tjenerpositioner kan frigøres. Stjernedesigneren arbejder i øjeblikket stadig deltid i Formel 1-holdet, men det forventes at ændre sig – og Newey kunne snart dedikere sig fuldt ud til RB17-projektet.
Det skriver Total Motorsport.
Problemet med specialiseret personale er, at de store hold foretrækker at operere med 800 til 1.000 ansatte, og for at beholde deres højtlønnede medarbejdere tildeler de dem til andre projekter og lader dem kun arbejde deltid i F1. Men FIA lukkede denne smutvej i april 2023 med nye regler, hvilket betyder, at enhver, der bidrager til F1-projektet, regnes med i driftsbudgettet fra 2024.
Newey, 65, er en af de højeste lønmodtagere i Red Bull-holdet, og fordi han arbejder på deres hyperbil, ville han blive klassificeret som undtaget fra budgetloftet. Det ville frigøre en af de tre pladser, så Red Bull kan promovere en anden stjernedesigner.
Ifølge det tyske medie Auto Motor und Sport, kunne Red Bull blive sårbar over for tilnærmelser fra Newey fra rivaliserende hold som Aston Martin og McLaren, som allerede har haft succes med at lokke andre nøglemedlemmer fra deres ingeniørteam.
Dan Fallows og Rob Marshall, to kendte navne fra Red Bull-organisationen, skiftede side i 2023. Aston Martin lokkede ikke kun Fallows og hans tidligere Red Bull-kollega Andrew Alessi, men også Eric Blandin fra Mercedes, da Lawrence Strolls ambitiøse hold fortsætter med at rekruttere de bedste talenter. At miste Fallows og Marshall var et slag for Red Bull-holdchef Christian Horner, men de to blev ikke betragtet som uerstattelige. Det samme kan dog ikke siges om Newey, som betragtes som en af F1's største innovatører, der har designet 12 konstruktør-vindende biler i løbet af sin fremragende karriere.
Og hvis Max Verstappen vinder sin fjerde titel i træk i F1-sæsonen 2024, vil det repræsentere anden gang, en Newey-bil har opnået denne bedrift, efter at Sebastian Vettel vandt fire titler mellem 2010 og 2013. Det ville give ham den bedst mulige mulighed for at afslutte sit 18-årige samarbejde på toppen, hvis deres rivaler kommer med et tilbud, han ikke kan afslå.